کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آسیای مرکزی؛ قوی‌ترین منبع تروریسم؟

اینو پرس , 13 آبان 1396 ساعت 10:26

همزمان با تکرار نقش و دست داشتن اتباع آسیای مرکزی در حوادث تروریستی دو ساله اخیر در مناطقی از اروپا و آمریکا، روزنامه وال استریت ژورنال با تحلیل حمله تروریستی روز سه شنبه در نیویورک از فرضیه تبدیل شدن آسیای مرکزی به قوی ترین منبع تروریسم خبر داد...


ایران شرقی/

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، حمله تروریستی روز سه شنبه در نیویورک حاکی از این است که خطر رو به رشد تروریسم از آسیای مرکزی سرچشمه می‌گیرد.

به گفته «جسیکا دوناتی» و «پل سون» روزنامه نگاران "وال استریت ژورنال"، در منطقه آسیای مرکزی از شوروی سابق (که بین روسیه و چین قرار دارد) فرصت‌های اقتصادی و آزادی‌های سیاسی اندک بوده و همین موضوع جوانان را به سمت رادیکالیسم کشانده است.

به گزارش مقامات رسمی، «صیف‌الله سایپ‌اف» 29 ساله ازبک تبار متهم به این حمله تروریستی است. در گزارش روزنامه وال استریت ژورنال آمده است: «در گذشته ازبکستان شاهد جنبش‌های ستیزه جوی اسلامی بوده است که هسته اصلی آن جنبش اسلامی ازبکستان به شمار می‌رفته است».

در سال 2015، گروه بین‌المللی بحران هشدار داد که بیشتر ساکنان آسیای مرکزی برای حمایت از "دولت اسلامی" و یا مبارزه برای پیروزی آن عازم خاورمیانه می‌شوند.

براساس این گزارش، بیشتر بومیان آسیای مرکزی حاضر در صفوف داعش، ازبک‌ تبارها بوده‌اند. در میان ستیزه جویان "دولت اسلامی" شکست خورده که سوریه و عراق را ترک می‌کنند، شهروندان ازبکستان بیشترین خطر را دارند. چرا که در سال‌های اخیر، آنها با چندین مورد تروریسم (از جمله حوادث سوئد و روسیه) در ارتباط بوده‌اند.

در سال 2015، دادسرای فدرال نیویورک چندین ازبک ساکن "بروکلین" را به توطئه برای پیوستن به دولت اسلامی یا حمایت از آن متهم کرد.‌ آنها پس از انتشار یک یادداشت با زبان ازبکی و محتوای دعوت به گروهک افراطی دستگیر شدند.

«شیموس هیوز» معاون رئیس دانشگاه جورج واشنگتن خاطرنشان کرد: «تمام نشانه‌ها به این امر اشاره دارند که این حمله تروریستی از جهادگرایی الهام گرفته است».

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، در سال جاری چندین حمله تروریستی با حضور ستیزه‌جویان بومی آسیای مرکزی صورت گرفته است. به گفته مقامات روسیه، اقدام تروریستی در مترو "سنت پترزبورگ" توسط یک ازبک تبار – شهروند روسی متولد قرقیزستان – صورت گرفته است.

به گفته مقامات ترکیه نیز فردی که در کلوب شبانه استانبول تیراندازی کرده است دارای تابعیت ازبکی بوده است. همچنین در میان عاملین حملات تروریستی در فرودگاه استانبول بومیان ازبکستان و قرقیزستان حضور داشته‌اند.
انتهای مطلب/.
 


کد مطلب: 1021

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/event/1021/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir