کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حمله مجدد کرزی به استراتژی جدید آمریکا

اصرار کرزی برای برگزاری لویه جرگه

5 آذر 1396 ساعت 13:56

رئیس جمهور سابق افغانستان که استراتژی جدید آمریکا را به نفع این کشور نمی‌داند، خواستار بازنگری در مفاد آن و تصویب آن توسط لویه جرگه سنتی شده است. حامد کرزی بار دیگر خواستار برگزاری لویه جرگه سنتی شده است، درخواستی که دولت افغانستان تقابل با آن را آغاز کرده است.


ایران شرقی/

آکادمی پروتستانت  فیلیگس آلمان در ادامه نشست‌های همه ساله خود، نشست سه روزه‌ای را با هدف بررسی چالش‌های سیاسی و اجتماعی افغانستان و منطقه و همچنان روابط میان افغانستان و آلمان برگزار کرد. حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان همراه با برخی از مقامات سابق این کشور در این نشست سه روزه شرکت کرد.

کرزی در این نشست پیرامون اوضاع افغانستان سخنرانی کرد و در بخشی از سخنان خود اظهار داشت که کشورهای همسایه و منطقه منافع آمریکا را در ترویج افراطی‌گری می‌دانند. به گفته وی در حالی که ترکیه، روسیه، ایران و چین به آمریکا مشکوک هستند و در صورتی همکاری این کشورها با آمریکا وجود نداشته باشد، چگونه موفقیت آمریکا ممکن است؟

رئیس جمهور سابق افغانستان در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از پیمان استراتژیک افغانستان و آمریکا خواستار تدوین توافقنامه جدیدی بین افغانستان و آمریکا شد که لویه جرگه آن را به تصویب برساند.

وی به قربانی شدن غیرنظامیان به شدت تاخت و همچنین عدم تعهد آمریکا به مفاد پیمان استراتژیک را به باد انتقاد گرفت. کرزی حملات موشکی پاکستان به خاک افغانستان و عدم واکنش آمریکا به این موضوع را به رغم تعهد موجود در پیمان استراتژیک اشاره کرد.

حامد کرزی که از سال 2002 زمامداری افغانستان را به عهده داشت، پس از انتخابات سال 2009 انتقاد علیه سیاست‌های آمریکا در افغانستان را آغاز کرد. وی در دومین دوره ریاست جمهوری خود، از امضای پیمان امنیتی با آمریکا به رغم این که لویه جرگه سنتی، رأی به امضا آن داد، امتناع ورزید و سرانجام این پیمان در دوره ریاست جمهوری اشرف غنی به امضا رسید.

کرزی در حال حاضر برای برگزاری لویه جرگه سنتی تلاش گسترده‌ای را آغاز کرده است. وی راه حل خروج از بحران را طرح موضوعات کلان افغانستان در جرگه سنتی و عمل مطابق با نظرات و دیدگاه‌های نمایندگان مردم افغانستان می‌داند. پس از اعلام استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان، کرزی آن را به نفع افغانستان ندانسته و تلاش کرده است در محافل مختلف داخلی و بین‌المللی از تقابل منطقه با این استراتژی و قربانی شدن افغانستان در این بین سخن بگوید.

دولت افغانستان واکنش محتاطانه‌ای به این تلاش کرزی نشان داد اما به دنبال تلاش وی برای بسیج مردمی به منظور برگزاری لویه جرگه سنتی، خبرهایی مبنی بر تقابل جدی دولت با این اقدام به گوش می‌رسد.
انتهای پیام/
 


کد مطلب: 1077

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/event/1077/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir