کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیوستن فرد شماره دوم داعش خراسان به طالبان

آیا روند پیوستن فرماندهان طالبان به داعش معکوس خواهد شد؟

11 آذر 1396 ساعت 11:25

به رغم روندی که در چند سال اخیر آغاز شده و فرماندهان برجسته طالبان به داعش پیوستند، بازگشت مجدد فرد شماره دوم داعش خراسان به دامان طالبان، پس از شکست این گروه در عراق و سوریه می‌تواند آغازی از یک روند معکوس باشد.


ایران شرقی/

عبدالرزاق مهدی از فرماندهان ناراضی طالبان که جذب داعش خراسان شده بود و به عنوان معاون امیر ایفای وظیفه می‌کرد، بار دیگر به طالبان پیوست.

وی که عضو شورای کویته بود، به دلیل مخالفت با رهبری طالبان از این شورا اخراج شد. مهدی اهل ولایت فراه و دارای گرایشات سلفی بود و پس از رانده شدن از سوی طالبان، جذب داعش خراسان گردید.

حوزه فعالیت وی در قالب داعش خراسان، منطقه فراه و هلمند بیان بود و پس از جلب و جذب نیرو، فعالیت‌های مسلحانه و تبلیغی را آغاز کرد.

درگیری‌های متعددی بین نیروهای تحت امر این فرمانده داعش و نیروهای طالبان در فراه به وقوع پیوست و حتی خبر کشته شدن وی بر اثر این درگیری‌ها نیز مخابره شد.
 
عبدالرزاق مهدی اندکی پس از پیوستن به داعش به دلیل گرایشات سلفی که داشت، مسئول برقراری ارتباط با رهبری داعش در موصل گردید. وی پس از مدتی به معاون امیر خراسان؛ نفر دوم داعش خراسان، ارتقای رتبه یافت.
 
به تازگی طالبان با انتشار ویدئویی خبر داده است که عبدالرزاق مهدی با اظهار ندامت، داعش را ترک کرده و بار دیگر به طالبان پیوسته است. این فرمانده شبه‌نظامی که چهره خود را نپوشانده در این اظهارات، دلیل جدایی خود از داعش را رفتارهای خشن و غیراسلامی این گروه بیان می‌کند و اظهار می‌دارد که اگر این گروه بخواهد در افغانستان دولتی موازی (احتمالا مد نظر وی دولت موازی با طالبان است) برپا کند، جایگاهی نخواهد داشت و آینده تیره و تاری در انتظار آنان خواهد بود. مهدی در این پیام، اذعان می‌دارد که تقریبا هیچ رهبری برای این گروه باقی نمانده است.
 
تاکنون چندین فرمانده برجسته طالبان مانند عبدالرئوف خادم، سعد اماراتی، عبدالحسیب لوگری، قاری حکمت و عبدالرزاق مهدی از طالبان جدا شده و به داعش پیوسته‌اند اما این روند قبل از شکست داعش در عراق و سوریه بود. بازگشتن عبدالرزاق مهدی از داعش به طالبان می‌تواند آغازگر یک روند معکوس باشد. با توجه به شکست هسته داعش در عراق و سوریه که بالتبع تضعیف روحیه فرماندهان و سربازان داعش خراسان را در پی داشته و منابع مالی این گروه را نیز تقلیل داده است و همچنین با توجه به جایگاه این فرمانده شبه‌نظامی که معاون امیر داعش خراسان بوده است، احتمال معکوس شدن روند پیوستن فرماندهان شبه‌نظامی وجود دارد. هر چند که خطر پیوستن سربازان سطح پایین به داعش به دلایل مختلف از جمله جهل، رادیکالیسم، ماجراجویی و پرداخت بالا همچنان وجود دارد.

به همین دلیل، طالبان پیوستن عبدالرزاق مهدی را یک دستاورد بزرگ دانسته و بر روی این موضوع مانور داده است. این گروه علاوه بر خبر، ویدئویی از اظهارات وی را در سایت رسمی خود منتشر کرده است تا مستدل گردد.
انتهای مطلب/
 
 


کد مطلب: 1087

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/event/1087/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir