کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تلاش تاشکند برای ساخت راه آهن ازبکستان-قرقیزستان- چین

ca-portal , 20 آذر 1396 ساعت 10:55

پروژه راه‌آهن "ازبکستان-قرقیزستان- چین" که سال‌های زیادی است مورد مذاکره مقامات این کشورها قرار دارد، با تلاش‌های دولت جدید ازبکستان و برنامه‌های توسعه‌ای حمل و نقل میرضیایف، احتمالا در سال 2018 وارد فاز اجرایی گردد.


ایران شرقی/

«شوکت میرضیایف» رئیس‌جمهور ازبکستان، پیشتر اعلام کرده بود که ساخت راه‌آهن "ازبکستان-قرقیزستان- چین"، کوتاه‌ترین مسیر برای حمل و نقل کالا از آسیای مرکزی به بازارهای جهانی را ایجاد خواهد کرد.

در حالی که پروژه ساخت و ساز این راه‌آهن که چین را به جمهوری‌های آسیای مرکزی متصل می‌کند، تقریبا 20 سال است که مورد بحث و گفت‌وگو قرار دارد، براساس مصوبه رئیس‌جمهور ازبکستان، احتمالا تفاهم‌نامه بین دولتی در مورد ساخت راه‌آهن ازبکستان-قرقیزستان-چین تابستان سال 2018 به امضا برسد.

در این پروژه چندین مسیر از جمله، از چین (از طریق قرقیزستان) به ازبکستان و بعدها به ترکمنستان و ایران با دسترسی به بنادر دریایی ترکیه در نظر گرفته شده است. تا کنون طرفین نتوانسته‌اند در مورد مسائل اساسی – یعنی عرض مسیر و هزینه ساخت و ساز راه‌آهنی که از مناطق کوهستانی غیر قابل دسترس عبور می‌کند – به توافق برسند.

شوکت میرضیایف ( در مصوبه اخیر خود) برنامه جامع بهبود زیرساخت حمل و نقل ازبکستان و تنوع مسیرهای تجاری خارجی انتقال کالاها در سال‌های 2022-2018 را تصویب کرد. در سه ماهه اول سال 2018 در تاشکند اجلاس گروه کاری سه جانبه پیرامون این پروژه برگزار خواهد شد. تا اواخر نیمه اول سال آینده این تفاهم‌نامه بین دولتی به تصویب خواهد رسید.

میرضیایف قبلا گفته بود که این راه‌آهن کوتاه‌ترین مسیر برای حمل و نقل کالا از آسیای مرکزی به بازارهای جهانی خواهد بود. در ماه سپتامبر نیز میرضیایف اعلام کرد که در جریان دیدار با «الماس‌بیک آتامبایف» (رئیس‌جمهور وقت قرقیزستان) مسئله تسریع ساخت و ساز این راه‌آهن را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داده است.

انتهای مطلب/.


کد مطلب: 1107

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/event/1107/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir