کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آغاز فیلترینگ کانال‌های ارتباطی در تاجیکستان به بهانه‌های امنیتی

29 آذر 1396 ساعت 11:53

براساس دستور خدمات ارتباطات و مخابرات تاجیکستان، فعالیت کانال ‌ارتباطی NGN در داخل این کشور قطع شده و انتظار می‌رود فعالیت سایر پیام‌رسان‌ها و مسنجرها نیز طی روزهای آتی در این کشور متوقف گردد.


ایران شرقی/

پس از انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال قطع کانال‌های ارتباطی اینترنتی (نظیر NGN) در تاجیکستان به دستور «بیک صبوری» رییس خدمات ارتباطات و مخابرات این کشور طی هفته گذشته و سپس تکذیب آن توسط «علیخان بیک‌نظراف» سخنگوی بخش ارتباطات و مخابرات تاجیکستان، منابع خبری تاجیک از قطع کامل کانال ارتباطی NGN از دو روز گذشته در این کشور خبر می‌دهند.

مسئولین خدمات ارتباطات تاجیکستان با تأیید این خبر، اعلام کرده‌اند که این تصمیم به خاطر «تأمین امنیت اطلاعاتی» در این کشور اتخاذ گردیده است.

به نظر می‌رسد پس از قطع NGN تلاش برای تحقق اقدام مشابه علیه کانال‌های ارتباطی دیگر از جمله: تلگرام، واتس‌آپ، وایبر و ایمو در تاجیکستان ادامه دارد.

به گفته «جانیبك دادامت‌اف» مسئول تنظیم ارتباطات و خدمات ارتباطاتی تاجیکستان، در حال حاضر مسئولین در حال تلاش برای قطع کامل این پیام رسان‌ها هستند و خیلی زود تمام مسنجر‌ها بسته خواهند شد. البته وی تاریخ دقیق بسته شدن مسنجر‌ها را اعلام نکرد.

با توقف ارتباط از طریق NGN، هزاران کارگر مهاجر تاجیکستانی در روسیه با ارسال نامه‌های اعتراضی به این اقدام بیک صبوری، خواستار بازنگری رییس خدمات ارتباطات و مخابرات تاجیکستان در این تصمیم شدند.
NGN و سایر پیام رسان‌ها، به وسیله اینترنت کار کرده و سال‌های اخیر به راهی آسان و مناسب برای گفت‌وگو میان ساکنان تاجیکستان تبدیل شده‌اند. بخصوص مهاجرات تاجیک برای تماس با خانواده‌های خود از این برنامه‌ها بهره زیادی می‌برند.

مسدود شدن ارتباط تلفنی اینترنتی، پیش از همه بر روی امکان ارتباط ارزان و کم هزینه بیش از یک میلیون مهاجر تاجیک از خارج با خانواده‌هایشان تأثیر می‌گذارد که با تکنولوژی‌های نوین ارتباطی با نزدیکانشان در تاجیکستان تماس می‌گیرند.


 


کد مطلب: 1132

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/event/1132/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir