کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اعضای شورای امنیت در افغانستان

تاملی درباره سفر اعضای شورای امنیت سازمان ملل به کابل

25 دی 1396 ساعت 13:26

هر چند سفر اعضای شورای امنیت سازمان ملل به افغانستان به منظور بررسی ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی این کشور صورت گرفت، اما به توجه به نفوذ آمریکا در این شورا و از سویی امتناع پاکستان برای همکاری در زمینه اجرای استراتژی جدید آمریکا در افغانستان، یکی از اهداف احتمالی این سفر تحت فشار قرار دادن اسلام‌آباد و راولپندی و اقناع اعضای شورای امنیت برای اقدامات بعدی آمریکا علیه پاکستان می‌تواند باشد.


ایران شرقی/

نمایندگان 15 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل، به افغانستان سفر کردند. اقدامی کم سابقه که نشان از اهمیت تحولات سیاسی افغانستان در سطح بین‌الملل دارد. این هئیت پس از ورود به کابل، با مقامات بلندپایه افغانستان ا ز جمله رئیس جمهور و رئیس اجرایی دولت وحدت ملی دیدار کرد. محور این مذاکرات بر اساس خبرهای منتشر شده بررسی اوضاع امنیتی افغانستان، همکاری‌های منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم، فساد اداری، مواد مخدر، روند صلح، برگزاری انتخابات، اصلاحات در حکومت‌داری و بررسی نقش سازمان ملل متحد در  زمینه‌ امنیت و توسعه‌ افغانستان ذکر شده است. موضوع دیگری را که دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان بدان اشاره کرده است، افزایش فشار بر پاکستان می‌باشد. پس از اعلام استراتژی جدید آمریکا در افغانستان و جنوب آسیا، تنش‌ها بین اسلام آباد و کابل و اسلام آباد و واشنگتن وارد دوره تازه‌ای شده است.

در بخشی از مذاکرات مقامات کابل با اعضای شورای امنیت سازمان ملل، روابط افغانستان با کشورهای منطقه مطرح شده است که رئیس جمهور افغانستان در گفتگو با این هیئت اظهار داشته است که روابط افغانستان در بخش اقتصادی با کشورهای آسیای‌مرکزی، روسیه، چین و ایران نتیجه بخش بوده است اما با وجود تلاش‌های مکرر کابل در زمینه بهبود روابط با پاکستان، نتیجه قابل ملاحظه‌ای حاصل نشده است. اشرف غنی در اظهارات خود شواهدی را دال بر حمایت پاکستان از گروه‌های شبه‌نظامی ارائه کرده است.

رئیس جمهور افغانستان در این دیدار، ضمن حمایت از استراتژی جدید آمریکا در مورد افغانستان و جنوب آسیا، بر مذاکرات صلح بین‌‌الافغانی و مذاکره با پاکستان در راستای برقراری صلح در افغانستان تاکید کرده است.

ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را خیریت عمروف از قزاقستان به عهده دارد و روابط گرم کابل با این کشور در سفر این هیئت به کابل و تلاش برای تحت فشار قرار دادن پاکستان بی‌تاثیر نخواهد بود. غیر از پنج عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه)، ۱۰ عضو دوره این شورا در حال حاضر کشورهای بولیوی، ساحل عاج، گینه استوایی، اتیوپی، قزاقستان، کویت، هلند، پرو، لهستان و سوئد هستند.

با توجه به نفوذ آمریکا بر سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان، این سفر می‌تواند بعد دیگری از فشار واشنگتن بر اسلام آباد به منظور همکاری در راستای اجرایی شدن استراتژی آمریکا در افغانستان باشد. حضور نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در ترکیب این هئیت حائز اهمیت است.

پیشتر گمانه‌زنی‌هایی در خصوص احتمال تحریم برخی مقامات پاکستانی به دلیل حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی مستقر در افغانستان توسط شورای امنیت سازمان ملل از سوی کارشناسان افغان مطرح شده بود.
انتهای مطلب/
 


کد مطلب: 1188

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/event/1188/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir