کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

​سیاست خارجی ازبکستان در دوره دوم ریاست جمهوری میرضیایف

https://president.uz/ru/lists/view/4743 , 16 آبان 1400 ساعت 10:31


مطالعات شرق/

به نقل از وبسایت ریاست جمهوری ازبکستان، "شوکت میرضیایف" رئیس جمهور منتخب این کشور در سخنرانی خود در مراسم تحلیف در نشست مشترک اتاق های مجلس اولیاء، اولویت‌های اساسی سیاست خارجی دولت خود در دوران جدید ریاست جمهوری‌اش را تشریح کرد.
میرضیایف در این سخنان گفت: ما به توسعه سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی عملگرا و متعادل خود ادامه خواهیم داد و وظیفه اصلی ما تقویت بیشتر حسن همجواری و مشارکت استراتژیک، در درجه اول با کشورهای آسیای مرکزی خواهد بود.

وی افزود: ما تمام کمک‌های ممکن را به افغانستان که همسایه ازبکستان و بخشی جدایی ناپذیر از منطقه است برای بازگرداندن صلح و ثبات و جلوگیری از بحران اقتصادی و انسانی در این کشور ارائه خواهیم کرد. 
رئیس جمهور همچنین بیان داشت: ما علاقه مندیم پروژه‌های بزرگ در زمینه حمل و نقل و ارتباطی را به صورت مشترک با افغانستان اجرا کنیم.
به گفته وی، توجه ویژه ازبکستان به "توسعه روابط دوجانبه و چند جانبه سودمند با کشورهای روسیه، چین، ایالات متحده آمریکا، ترکیه، هند، پاکستان، آلمان، فرانسه، کره جنوبی، ژاپن، امارات متحده عربی" و سایر شرکا در تمام مناطق جهان خواهد بود.

میرضیایف افزود: ما روابط خود را با سازمان ملل متحد و ساختارهای تخصصی آن، اتحادیه بین المجالس، موسسات مالی بین المللی و سازمان‌های منطقه ای از جمله کشورهای مشترک المنافع، سازمان همکاری شانگهای، سازمان همکاری اسلامی، شورای ترک ها و شورای همکاری‌های اقتصادی را با سیاست کاربردی جدید ادامه خواهیم داد.
وی همچنین تاکید کرد: ما باید به روی دنیا باز باشیم و دنیا نیز باید به روی ما باز باشد. این اقتضای زمان و توسعه مدرن است. ما این اصل تعیین کننده را به قانون زندگی خود تبدیل خواهیم کرد.
انتهای مطلب/


کد مطلب: 2859

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/event/2859/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir