کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راهبرد نظامی آمریکا در آسیای مرکزی

استراتژی نظامی جدید آمریکا در قبال آسیای مرکزی

16 آبان 1402 ساعت 12:36

مولف : امید رحیمی؛ پژوهشگر موسسه مطالعات راهبردی شرق

تبیین مدل رفتاری آمریکا در حوزه نظامی و دفاعی، بویژه در کشورهای محصور در خشکی و در مناطقی که هیچ حضور نظامی مشخصی وجود ندارد و در شرایط عدم شفافیتی که به‌واسطه قدرت‌های منطقه‌ای (چین و روسیه) وجود دارد و بخش مهمی از کنش‌ها قابل مشاهده نیست، به دشواری قابل تبیین و ارزیابی است. با این حال کنش‌های اعلانی و مدل‌های رفتاری در کنار ارزیابی‌های میدانی ناشی از تحولات میدانی در سطح منطقه و نظام بین‌الملل می‌تواند برخی از محورها و جهت‌های این راهبرد نظامی را مشخص کند.


مطالعات شرق/

امید رحیمی؛ پژوهشگر مؤسسه مطالعات راهبردی شرق

مقدمه
آمریکا بوضوح از زمان آغاز جنگ اوکراین نگاه مضاعفی را نسبت به آسیای مرکزی، معطوف کرده است. تخصیص منابع اقتصادی بیشتر، ارتقاء سطح مشارکت سیاسی و توسعه مشارکت‌های امنیتی-دفاعی بخش مهمی از این رویکرد رفتاری بوده است. اگرچه به صراحت بیان نشده، اما در شرایطی که منافع خاص اقتصادی و سیاسی برای آمریکا تعریف نشده، در درجه نخست روسیه و سپس چین عامل اصلی این مدل رفتاری بوده‌اند. درحقیقت این یک واکنش رفتاری با چاشنی ابتکار عمل در مقابل رفتارهای سنتی بازیگران کلیدی آسیای مرکزی است که می‌تواند به کنش‌های نظام‌مند تبدیل شود. یکی از مهم‌ترین ابعاد از این مدل رفتاری در حوزه نظامی و دفاعی صورت گرفته است. حوزه‌ای که در صورت تعمیق و موفقیت در دستاوردهای کوتاه‌مدت می‌تواند مبین یک استراتژی و راهبرد بلندمدت از سوی آمریکا در قبال این منطقه باشد. در این گزارش با توجه به تحرکات اخیر در روابط نظامی و دفاعی آمریکا و آسیای مرکزی با محوریت سنتکام، تلاش می‌شود تا مهم‌ترین مؤلفه‌های این راهبرد احتمالی، مورد ارزیابی قرار گیرد.

تحرکات جدید سنتکام
آمریکا از ابتدای سال 2022 تحرکات آشکار و پنهان زیادی را در حوزه نظامی و دفاعی در آسیای مرکزی داشته است که طیف وسیعی از آموزش‌های نظامی، تمرین‌ها و رزمایش‌های مشترک، فروش تسلیحات و تجهیزات دفاعی، ارائه کمک‌های نظامی و رایزنی‌های امنیتی-دفاعی را شامل می‌شود. با این حال آنچه در سطوح رسمی بیش از سایر تحرکات جلب توجه کرده، تحرکات سنتکام در سطح سیاسی-نظامی بوده است.
اواخر سپتامبر سال جاری میلادی "مایکل کوریلا"، فرمانده ستاد فرماندهی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) به عنوان رهبر یک هیئت بلندپایه نظامی آمریکایی، سفری رسمی به تاشکند، پایتخت ازبکستان داشت. این دومین سفر کوریلا به ازبکستان از ابتدای سال 2022 است. او پیش‌تر در سال 2022 در سفر به تاشکند با "شوکت میرضیایف"، رئیس‌جمهور و "ویکتور محموداف"، دبیر شورای امنیت ازبکستان دیدار کرده بود. کوریلا در بدو ورود به تاشکند با "بهادر قربان‌اف"، وزیر دفاع ازبکستان در خصوص همکاری‌های دوجانبه و مسائل مشترک دفاعی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. با این حال، دیدارهای اصلی فرمانده سنتکام در این سفر با فرماندهان ستادکل کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان بود. علی‌رغم حضور مقام‌های نظامی پاکستان، بسیاری از گزارش‌های رسمی این نشست را بخشی از پلتفرم 1+5 آمریکا و آسیای مرکزی خواندند تا پازل سیاسی-امنیتی ارتقاء جایگاه آسیای مرکزی در راهبرد استراتژیک آمریکا پس از دیدار بایدن با سران کشورهای آسیای مرکزی تکمیل شود. محور اصلی مذاکرات در این نشست، موضوع‌های مربوط به وضعیت امنیتی افغانستان و تعامل با طالبان، در کنار مسائل مرتبط با جنگ روسیه و اوکراین بود. با این حال بیانیه‌های رسمی و جزئیات عملیاتی از این نشست و سخنرانی و محورهای طرح شده توسط مقام‌های حاضر در این نشست کمتر در رسانه‌ها و مراجع رسمی منتشر شد.
این نشست در حالی برگزار شد که مایکل کوریلا در طول یک سال اخیر از سایر کشورهای آسیای مرکزی نیز بازدیدهای رسمی داشته است. در جولای 2022 در چارچوب سفر کوریلا به آستانه، پایتخت قزاقستان، وی با "روسلان ژاکسیلیکوف"، وزیر دفاع این کشور دیدار کرد. توسعه همکاری‌های امنیتی و دفاعی محور اصلی این دیدار بود. در این سفر کوریلا قزاقستان را «یکی از قابل اعتمادترین شرکای آمریکا در منطقه» خواند. در ژوئن 2022 فرمانده سنتکام بازدید دیگری را از بیشکک، پایتخت قرقیزستان برگزار کرد. در این سفر نیز کوریلا با مقام‌های مختلف قرقیز اعم از وزیر دفاع، وزیر امور خارجه، معاون اول وزیر دفاع و مشاور سیاست خارجی رئیس‌جمهور دیدار کرد. تقویت دفتر نظامی آمریکا در قرقیزستان و توسعه برنامه‌های آموزشی و کمک‌های نظامی، محور سخنان کوریلا در این نشست‌ها بود.
 بعد از بیشکک، کوریلا عازم دوشنبه شده و با مقام‌های تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این سفر فرمانده سنتکام مستقیما با "امامعلی رحمان"، رئیس‌جمهور تاجیکستان دیدار کرد که نشان‌گر سطح بالاتر توجه این کشور به سفر کوریلا در مقایسه با سایر جمهوری‌های منطقه است. فرمانده سنتکام در این سفر همچنین با وزیر دفاع، فرمانده ستادکل نیروهای مسلح و معاون رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان نیز دیدار داشت. کوریلا در این سفر به کمک‌های نظامی 330 میلیون دلاری آمریکا به تاجیکستان از ابتدای استقلال اشاره کرد و تاجیکستان را جزو قوی‌ترین شرکای سنتکام در منطقه خواند. بازدید کوریلا از ترکمنستان در آوریل 2023 در سکوت خبری بیشتری برگزار شد. درست در بازه‌ای که "رشید مرداف"، وزیر خارجه ترکمنستان برای برخی رایزنی‌های سیاسی در واشنگتن به سر می‌برد، کوریلا در عشق‌آباد با وزیر دفاع، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و معاون وزیر خارجه ترکمنستان دیدار کرد. در این سفر کوریلا بر ضرورت احترام به بی‌طرفی ترکمنستان و توافق‌های دوجانبه به عمل آمده در گارد ملی مونتانا تاکید کرد.

محورهای احتمالی استراتژی جدید
تبیین مدل رفتاری آمریکا در حوزه نظامی و دفاعی، بویژه در کشورهای محصور در خشکی و در مناطقی که هیچ حضور نظامی مشخصی وجود ندارد و در شرایط عدم شفافیتی که به‌واسطه قدرت‌های منطقه‌ای (چین و روسیه) وجود دارد و بخش مهمی از کنش‌ها قابل مشاهده نیست، به دشواری قابل تبیین و ارزیابی است. با این حال کنش‌های اعلانی و مدل‌های رفتاری در کنار ارزیابی‌های میدانی ناشی از تحولات میدانی در سطح منطقه و نظام بین‌الملل می‌تواند برخی از محورها و جهت‌های این راهبرد نظامی را مشخص کند. به طور کلی مهم‌ترین گزاره‌ها در این استراتژی جدید و منطقِ شکل‌گیری آن را می‌توان به شرح ذیل تبیین کرد:

جمع‌بندی: بایسته‌ها و ملاحظات برای ایران
حضور آمریکا در آسیای مرکزی منطق کنش‌گری فعال ایران در این منطقه را به عنوان یک دیپلماسی پیشگیرانه ایجاب می‌کند. در این زمینه به نظر می‌رسد یک راهبرد دولایه برای اعمال این کنش‌گری متناسب با ظرفیت‌های تهران قابل تحقق است. نخست، شکل‌دهی به یک ائتلاف عملیاتی با حضور چین، روسیه و کشورهای منطقه در قالب شانگهای و یا حتی مشارکت با سازمان‌هایی نظیر سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی یکی از رویکردهای عملیاتی پیش‌رو خواهد بود. راهبرد دوم که تقریباً از سوی تمام بازیگران در پیش گرفته شده است، طراحی راهبردهای دوجانبه متناسب با شرایط کشورهای منطقه است. در این راهبرد وراء از منافع منطقه ای، منافع خاص کشورهای منطقه که ناشی از رویکردهای درون گرایانه این کشورهاست به شکل بهتری تامین خواهد شد. در این بسترها قابلیت‌های زیادی حتی در همکاری با ترکمنستان وجود خواهد داشت. طبیعتاً چنین رویکردی مستلزم هزینه‌های قابل توجهی است که در صورت داشتن برآورد دقیق از منطق دیپلماسی پیشگیرانه از تحرکات احتمالی آمریکا، قابل توجیه خواهد بود.
 انتهای مطلب/


کد مطلب: 3600

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/note/3600/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir