کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آشنایی با کابینه "عمران خان"

بیوگرافی اعضای کابینه دولت جدید پاکستان

21 مهر 1397 ساعت 13:34

مولف : سید سباس عسکری نقوی

در انتخابات عمومی 3 مرداد 1397 حزب تحریک انصاف توانست ضمن ائتلاف با 9 کاندیدای مستقل و کاندیداهای زن، بیش از 158 کرسی از 342 کرسی مجلس ملی را بدست آورد. اتحاد حزب تحریک انصاف با حزب مسلم لیگ شاخه قائد‌اعظم، حزب متحده قومی مومنت، حزب عوامی بلوچستان، حزب نیشنل پارتی و حزب مسلم لیک شاخه عوامی نخست وزیر شدن عمران‌خان رهبر حزب تحریک انصاف را قطعی کرد. وی در تاریخ 10 مهر 1397 کابینه خود را متشکل از 16 عضو اعلام کرد. آنچه در ترکیب کابینه عمران خان بسیار جلب توجه می کند نزدیک بودن بسیاری از اعضای کابینه به پرویز مشرف و ارتش پاکستان است. این نشان دهنده یک دستی کامل در فضای سیاسی پاکستان است که نشان می‌دهد در دوره عمران خان اگر نامبرده دچار تغییر رویه نشود، ارتش با دولتی هماهنگ و هم راستا مواجه است و به راحتی می‌تواند منویات خود را عملی سازد .


ایران شرقی/

سید سباس عسکری نقوی*

مقدمه:
در انتخابات عمومی 3 مرداد 1397 حزب تحریک انصاف توانست ضمن ائتلاف با 9 کاندیدای مستقل و کاندیداهای زن بیش از 158 کرسی از 342 کرسی مجلس ملی را بدست آورد. اتحاد حزب تحریک انصاف با حزب مسلم لیگ شاخه قائد‌اعظم، حزب متحده قومی مومنت، حزب عوامی بلوچستان، حزب نیشنل پارتی و حزب مسلم لیک شاخه عوامی نخست وزیر شدن عمران‌خان رهبر حزب تحریک انصاف را قطعی کرد.  وی در تاریخ 10 مهر 1397 کابینه خود را متشکل از 16 عضو اعلام کرد. در زیر شرح اعضای کابینه وی ارائه شده است. وی در تاریخ 10 مهر ماه اعضای کابینه 16 نفره خود را مشخص کرد و آنها برای به عهده گرفتن این مسئولیت سوگند یاد کردند.


شفقت محمود: شفقت محمود وزیر آموزش و پرورش در کابینه دولت عمران‌خان است. وی از ژانویه سال 2013 تا سال 2018 عضو مجلس ملی پاکستان بود. همچنین از سال 1994 تا سال 2000 میلادی از اعضای مجلس سنای پاکستان بوده است . شفقت محمود مدتی به عنوان وزیر تغذیه مشغول به خدمت بود و از سال 1999 با دولت نظامی پاکستان همکاری کرد و مدتی به عنوان وزیر اطلاع رسانی ایالت پنجاب مشغول به خدمت بود. وی بعد از همکاری با نظامیان به نوشتن مقاله در رسانه‌های پاکستان روی آورد و مدتی بعد به حزب تحریک انصاف پیوست
شفقت محمود قبل از اینکه به حزب تحریک انصاف بپیوندد از منتقدان سرسخت عمران‌خان رهبر این حزب بود و بارها در مقاله‌های خود از سیاست‌های خان انتقاد کرد. شفقت محمود که عضو حزب مردم بود از دسامبر سال 2011 به حزب تحریک انصاف پیوست. در انتخابات سال 2013 از حوزه لاهور به پیروزی رسید و به مجلس ملی پاکستان راه یافت. وی در سال 2018  دوباره از حوزه لاهور به پیروزی رسید و اکنون وزیر آموزش و پرورش کابینه دولت عمران‌خان است.
وی در 19 فوریه 1950 در یکی از شهرهای ایالت پنجاب به دنیا آمده و در دوره نوجوانی به شهر لاهور انتقال یافته است . شفقت محمود مدرک خود در رشته روانشناسی را از دانشگاه پنجاب در لاهور دریافت کرده است.
 

پرویزختک: پرویز ختک وزیر دفاع در کابینه دولت عمران‌خان است. ختک در 1 ژانویه 1950 میلادی در روستای مانکی شریف از توابع منطقه نوشهره واقع درایالت خیبرپختونخواه در یک خانواده سیاسی به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب تکمیل کرد و از دانشگاه راولپندی [دانشگاه ارتش] فارغ التحصیل شد. زمانی که جوان بود فعالیت سیاسی خود را با پیوستن به حزب مردم آغاز کرد. وی یکی از اعضای قبیله ختک از قوم پشتون است. پرویزختک نخستین فردی است که موضوع اصلاح سازمان  نیروی پلیس را مطرح کرد. وی هنگامی که سروزیر ایالت خیبرپختونخواه بود اصلاحات زیادی را در نیروی پلیس انجام داد. پرویزختک برای اولین بار خبرنگاران و دیگر افراد را مجبور کرد برای دسترسی به اطلاعات سری دولتی درخواست کتبی ارسال کنند. به این ترتیب کسی بدون موافقت دولت نمی‌توانست به اطلاعات سری دولتی و امنیتی دسترسی پیدا کند. ختک مبارزه با قاچاق و فروش مواد مخدر و مبارزه با تروریسم در ایالت خیبرپختونخواه را در کارنامه فعالیت خود دارد.
وی از طرف حزب تحریک انصاف از 31 می 2013 تا 6 ژانویه 2018به عنوان سروزیر ایالت خیبرپختونخواه برگزیده شد. قبل از این پرویز ختک وزیر آب بود. وی 2 بار به عنوان وزیر صنعت پاکستان انتخاب شد. ختک یکی از اعضای شورای مرکزی حزب تحریک انصاف است.


زبیده جلال: زبیده جلال وزیر تولیدات دفاعی در کابینه دولت عمران‌خان است. وی در 31 آگوست 1996 در روستای مند از توابع ایالت بلوچستان به دنیا آمد. جلال تحصیلات ابتدایی را در شهر کویته به پایان رساند. وی به علت شغل پدر [دیپلمات غیر رسمی از جانب ارتش] به کویت مهاجرت کرد و تحصیلات عالی خود را در مدرسه سفارت پاکستان در این کشور به پایان رساند.
جلال فوق لیسانس زبان انگلیسی است.در سال 2002 توانست به نمایندگی از حزب مسلم لیگ شاخه قائد اعظم[حزبی که پرویز مشرف حاکم نظامی پاکستان به وجود آورد] در انتخابات پیروز شود و به عضویت مجلس در آید. زبیده جلال در کابینه شوکت عزیز و ظفرالله خان جمالی نخست وزیران اسبق پاکستان وزیر آموزش و پرورش بود.
وی برای تحصیل دختران در بلوچستان فعالیت زیادی انجام داد و در این زمینه از دولت پاکستان تقدیرنامه دریافت کرد. در سال 2008 به عنوان کاندیدای مستقل در انتخابات شرکت کرد اما موفقیت چندانی به دست نیاورد. در سال 2013 به حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف پیوست. حزب مردم به دستور یوسف رضا گیلانی نخست وزیر وقت پاکستان پرونده فساد مالی علیه زبیده جلال تشکیل داد که بارها پیگیری و هر بار بسته شد. جلال از دوستان نزدیک پرویز مشرف حاکم نظامی پاکستان بود. وی مدتی با موسسات مطالعات دفاعی ارتش همکاری کرد و کارهای پژوهشی زیادی را برای این موسسات انجام داد.


اسد عمر: اسد عمر وزیر اقتصاد در دولت عمران‌خان است. اسد عمر در سال 1961 در شهر راولپندی از توابع ایالت پنجاب و در یک خانواده نظامی به دنیا آمد. پدرش ژنرال عمر از فرماندهان ارشد ارتش پاکستان بود بعد از بازنشسته شدن پدر خانواده اسد عمر به شهر کراچی مهاجرت کردند.
 اسد عمر برادر کوچکتر محمد زبیر فرماندار سابق ایالت سند است. برادر دیگر اسد عمر هم در گذشته از جانب حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف به عنوان فرماندار ایالت پنجاب انتخاب شده بود . اسد عمر از دانشگاه کامرا[دانشگاه ارتش] و دانشگاه کراچی در رشته اقتصاد مدرک دکترا دریافت کرد. در سال 1985 اسد عمر به کانادا رفت و به عنوان تنها کسی که تابعیت پاکستانی داشت با یک شرکت تجاری کانادایی همکاری کرد. وی بعد از مدتی به پاکستان بازگشت و فعالیت اقتصادی و سیاسی را به طور جدی پیگیری کرد. عمر به خاطر خدمات اقتصادی و راهکارهایی که برای گسترش تجارت پاکستان مطرح و اجرا کرد از دولت این کشور لوح تقدیر دریافت کرد. وی مدتی به عنوان مدیر امور مالی وزارت دفاع پاکستان خدمت کرد. اسد عمر از سال 2012 به حزب تحریک انصاف پیوست. وی از سپتامبر سال 2013 تا می سال 2018 عضو مجلس ملی پاکستان بود. در انتخابات سال 2018 هم اسد عمر از حوزه اسلام‌آباد پیروز شد. در حال حاضر اسد عمر وزیر اقتصاد کابینه دولت عمران‌خان است و دولت این کشور امیدوار است وی بتواند با تجربه‌ای که دارد راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور ارائه کند.
 

شاه محمود قریشی: مخدوم شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه در کابینه دولت عمران‌خان است. قریشی در 22 ژانویه سال 1956 در شهر مری نزدیک اسلام‌آباد پایتخت پاکستان به دنیا آمد. قریشی متعلق به یک خانواده سنتی است که از زمین‌داران (فئودال‌های) ثروتمند محسوب می‌شدند. خانواده قریشی علاوه بر داشتن ثروت و زمین‌های فراوان، از سلسله پیرهایی بودند که با گرایش به صوفی‌گری مریدان زیادی در پاکستان دارند.
خانواده قریشی سلسله نسب خود را به «بهاء الدین زکریا عارف مشهور» می‌رسانند و در حال حاضر شاه محمود قریشی وارث و متولی زیارتگاه بهاءالدین زکریا است. مخدوم سجاد حسین قریشی پدر شاه محمود قریشی از سناتورهای با نفوذ پاکستان بود. سجاد حسین قریشی پانزدهمین فرماندار ایالت پنجاب هم بود که روابط بسیار نزدیک با ژنرال ضیا الحق و ارتش پاکستان داشت. شاه محمود قریشی به زبان‌های اردو،پنجابی،سرائیکی و تمام زبان‌های محلی پاکستان مسلط است. وی از سال 2002 تا سال 2018 عضو مجلس ملی پاکستان است. وی مدارک تحصیلی خود را در رشته علوم سیاسی  از دانشگاه‌های کمبریج و  لاهور دریافت کرده است.
قریشی از سال 1985 تا 1993 عضو مجلس ایالتی پنجاب بود. وی مدتی به عنوان وزیر امور پارلمانی پاکستان خدمت کرد. قریشی از سال 2002 تا سال 2003 شهردار مولتان از شهرهای مهم جنوب ایالت پنجاب بود. پرویز مشرف حاکم نظامی پاکستان قصد داشت شاه محمود قریشی را به عنوان وزیر اقتصاد انتخاب کند اما وی نپذیرفت سرانجام قریشی با پیروزی در انتخابات و حمایت مشرف در سال 2002 شهردار مولتان شد. در سال 2014 شاه محمود قریشی متهم شد که از نفوذ مذهبی خود برای کسب منافع سیاسی استفاده می‌کند اما وی تمام این اتهامات را رد و خود را تبرئه کرد. شاه محمود قریشی در ابتدا عضو حزب مسلم لیگ بود اما بعد از مرگ مرموز ژنرال ضیا الحق این حزب در مقطعی دچار فروپاشی شد.
قریشی مدتی به عنوان وزیر اقتصاد کابینه دولت نواز شریف مشغول خدمت بود اما در سال 1993 نواز شریف اجازه نداد وی به نمایندگی از این حزب در انتخابات شرکت کند و یا پست و مقامی به دست آورد.
شاه محمود قریشی در سال 1993 با عضویت در حزب مردم از شهر مولتان در انتخابات شرکت کرد و پیروز شد. بی‌نظیر بوتو نخست وزیر وقت پاکستان شاه محمود قریشی را به عنوان وزیر امور پارلمانی انتخاب کرد. در نوامبر سال 1996 شاه محمود قریشی به عنوان سخنگوی حزب مردم انتخاب شد.


شیرین مزاری: شیرین مهر النسا مزاری وزیر حقوق بشر در کابینه دولت عمران‌خان است. شیرین مزاری مدرک دکترای خود در رشته اقتصاد را از دانشگاه لندن دریافت کرد. وی همچنین در رشته اقتصاد از دانشگاه کلمبیا فارغ التحصیل شده است. مزاری مدتی به عنوان استاد دانشگاه قائد اعظم در اسلام‌آباد مشغول فعالیت بود. از سال 2008 شیرین مزاری به نوشتن مقاله در روزنامه "نیشن" روی آورد که این فعالیت را همچنان ادامه می‌دهد.
شیرین مزاری مدتی به عنوان مجری برنامه‌های سیاسی تلویزیون "وقت" مشغول فعالیت بود و همچنین با روزنامه "نوای وقت" همکاری می‌کرد. شیرین مزاری که فعالیت سیاسی خود را از سال 2008 آغاز کرده بود در سال 2009 به عنوان سخنگوی حزب تحریک انصاف انتخاب شد اما به دلیل اختلاف با سران حزب در سال 2012 از حزب تحریک انصاف استعفا داد.
در سال 2013 شیرین مزاری دوباره به حزب تحریک انصاف پیوست و به نمایندگی از این حزب در انتخابات پیروز شد و به مجلس ملی راه یافت. در انتخابات سال 2018 نیز شیرین مزاری به نمایندگی از حزب تحریک انصاف پیروز شد. وی که در حال حاضر مدیریت یک موسسه پژوهشی وابسته به وزارت دفاع پاکستان را به عهده دارد از منتقدان سیاست‌های رسانه‌ای آمریکا است. شیعه بودن و مخالفت شدید با آمریکا سبب شد با انتخاب شیرین مزاری به عنوان وزیر دفاع مخالفت شود و وی در حال حاضر وزیر حقوق بشر پاکستان است.


فواد‌چوهدری: فواد حسین چوهدری وزیر اطلاع رسانی در کابینه دولت عمران‌خان است. وی در کابینه پرویز مشرف حاکم نظامی پاکستان به عنوان وزیر امور سیاسی مشغول به خدمت بود. فواد چوهدری در دوره حکومت  حزب مردم معاون ویژه سید یوسف رضا گیلانی نخست وزیر حزب مردم بود. فواد چوهدری در سال 2013 از منطقه جهلم واقع در پنجاب در انتخابات شرکت کرد اما شکست خورد. وی در سال 2016 به حزب تحریک انصاف پیوست و به عنوان سخنگوی این حزب انتخاب شد. در سال 2018 فواد چوهدری در انتخابات پیروز و در کابینه عمران‌خان به عنوان وزیر اطلاع رسانی انتخاب شد.


خالد مقبول صدیقی: خالد مقبول صدیقی وزیر فناوری ارتباطات در کابینه عمران‌خان است. صدیقی از اعضای حزب "متحده قومی مومنت" است و به خاطر متحد شدن حزب خود با حزب تحریک انصاف موفق به راه یافتن به کابینه عمران‌خان شده است. صدیقی از سال 2013 تا سال 2018 از اعضای مجلس ملی پاکستان بود. وی مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه علوم پزشکی ایالت سند دریافت کرده است.
در جولای سال 1997 حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف خالد مقبول صدیقی را به عنوان وزیر صنعت انتخاب کرد. در سال 2013 خالد مقبول صدیقی که از شهر حیدرآباد در انتخابات شرکت کرده بود پیروز شد. در سال 2018 خالد مقبول صدیقی از شهر کراچی در انتخابات شرکت کرد و پیروز شد. صدیقی بعد از اینکه الطاف حسین برکنار و فاروق ستار به عناوین مختلف متهم شد رهبری حزب متحده قومی مومنت را به عهده گرفت.
خالد مقبول صدیقی با حزب تحریک انصاف ائتلاف کرد و توانست پست وزیر فناوری ارتباطات را بدست آورد. حزب متحده قومی مومنت روابط بسیار نزدیک با ارتش پاکستان داشت و بعد از فروپاشی این حزب افرادی مانند خالد مقبول صدیقی ارتباط با نظامیان را حفظ کرده و ضمن اتحاد با حزب تحریک انصاف به دولت جدید پاکستان پیوستند.

 
دکتر فهمیده میرزا:
فهمیده میرزا وزیر هماهنگی بین ایالتی در کابینه دولت عمران‌خان است. فهمیده میرزا در 20 دسامبر سال 1956 در یک خانواده سیاسی که ساکن شهر کراچی بودند به دنیا آمد. فهمیده میرزا دختر قاضی عبد المجید عابد از سیاستمداران با نفوذ در ایالت سند است. ازدواج با ذولفقار میرزا سیاستمدار معروف پاکستانی سبب شد قدرت سیاسی فهمیده میرزا بیشتر شود.
ذولفقار میرزا از دوستان نزدیک آصف علی زرداری رئیس جمهور اسبق پاکستان بود. ذولفقار میرزا که نقش مهمی در احداث کارخانه‌های شکر زرداری در پاکستان داشت با وی دچار اختلاف شد. ذولفقار میرزا در ایالت سند ائتلاف سیاسی علیه حزب مردم تشکیل داد که چندان موفقیت آمیز نبود اما وی با حزب تحریک انصاف نیز ائتلاف کرد که همین موضوع سبب راه یافتن فهمیده میرزا به کابینه عمران‌خان شده است.
فهمیده میرزا در سال 1997 با پیوستن به حزب مردم فعالیت سیاسی خود را به صورت جدی آغاز کرد. فهمیده میرزا بعد از پیروزی در انتخابات سال 2002 به عضویت مجلس ملی در آمد. در انتخابات سال 2008 فهمیده میرزا دوباره در انتخابات پیروز و عضو مجلس ملی شد. وی در مارس سال 2008 به عنوان هجدهمین رئیس مجلس ملی پاکستان انتخاب شد. وی نخستین زنی است که در تاریخ پاکستان به عنوان رئیس مجلس ملی انتخاب شد.
فهمیده میرزا مدرک تحصیلات عالی در رشته پزشکی را از دانشگاه "جامشورو" واقع در ایالت سند به دست آورد. با اینکه فهمیده میرزا تحصیلات پزشکی دارد اما به لحاظ شغلی زمین‌دار و تاجر محسوب می‌شود. فهمیده میرزا زمین‌های بسیاری در ایالت سند دارد و علاوه بر آن مالک چند کارخانه تولید شکر می‌باشد.
 در سال 2018 فهمیده میرزا به خاطر اختلاف شوهر خود با زرداری از حزب مردم استعفا داد و از منطقه "بدین" در ایالت سند در انتخابات شرکت کرد و پیروز شد. وی به نمایندگی از ائتلاف سیاسی شوهر خود ذولفقار میرزا به کابینه عمران‌خان پیوسته است. فهمیده میرزا قبل از این هم به خاطر نفوذ در ایالت سند همیشه از منطقه "بدین" در انتخابات پیروز می‌شد.


محمد فروغ نسیم: فروغ نسیم وزیر دادگستری در کابینه دولت عمران‌خان است. فروغ نسیم به لحاظ شغلی یک وکیل است. فروغ نسیم در 26 ژانویه 1969 در شهر کراچی به دنیا آمد. پدرش محمد نسیم از وکلای برجسته و موفق پاکستانی بود. وی یکی از سناتورهای مجلس سنای پاکستان می‌باشد. فروغ نسیم تحصیلات خود در رشته حقوق را در دانشگاه لندن به پایان رساند. در مارس سال 2012 فروغ نسیم به مجلس سنای پاکستان راه پیدا کرد. فروغ نسیم همچنین از وکلای دادگاه عالی سند بود. فروغ نسیم با تمام توان پرونده تشکیل شده علیه حزب "متحده قومی مومنت" را پیگیری کرد و در این زمینه از هیچ تهدیدی نترسید. فروغ نسیم در پرونده‌های متعدد از ژنرال پرویز مشرف حاکم نظامی سابق پاکستان دفاع کرد و با چاره‌جویی قانونی وی را از محکوم شدن نجات داد. تکنوکرات‌ها در پاکستان از فروغ نسیم برای عضویت در مجلس سنا حمایت کردند.


عامر محمود کیانی: عامر محمود کیانی وزیر بهداشت در کابینه دولت عمران‌خان است. وی به نمایندگی حزب تحریک انصاف از شهر راولپندی در انتخابات شرکت کرد و پیروز شد. کیانی از دوستان نزدیک عمران‌خان است و غیر از عضویت در حزب تحریک انصاف هیچ پیشینه فعالیت سیاسی ندارد.


غلام سرورخان: غلام سرورخان وزیر نفت و منابع طبیعی در کابینه دولت عمران‌خان است. وی در 13 اکتبر سال 1955 در منطقه تکسلا نزدیک اسلام‌آباد پایتخت پاکستان به دنیا آمد. غلام سرور خان به لحاظ شغلی یک فئودال و زمین‌دار است. غلام سرور خان در دوره بی‌نظیر بوتو به نمایندگی از حزب مردم از راولپندی در انتخابات شرکت کرد و با شکست دادن گروه ائتلافی مذهبیون به عضویت مجلس ایالتی پنجاب در آمد.
در سال 1990 غلام سرورخان در انتخابات از چوهدری نثار علی خان شکست خورد. وی در انتخابات سال 1993 نیز از چوهدری نثار علی خان شکست خورد. غلام سرور خان در سال 2002 چوهدری نثار علی‌خان را در انتخابات شکست داد و از سال 2002 تا سال 2007 عضو مجلس ملی پاکستان بود.
در سال 2004 غلام سرور خان وزیر نیروی انسانی در دولت ژنرال مشرف بود. در سال 2008 غلام سرورخان به نمایندگی از حزب مسلم لیگ شاخه قائد اعظم در انتخابات شرکت کرد اما شکست خورد. در سال 2013 غلام سرورخان به نمایندگی از حزب تحریک انصاف از راولپندی در انتخابات شرکت کرد و با شکست دادن چوهدری نثار علی خان پیروز شد. در انتخابات سال 2018 غلام سرورخان بار دیگر از راولپندی و به نمایندگی از حزب تحریک انصاف در انتخابات شرکت کرد و پیروز شد. وی از 1 ژانویه 2013 تا 31 می 2018 از اعضای مجلس ملی پاکستان بود.
غلام سرور‌خان ابتدا عضو حزب مردم بود اما بعدها به پرویز مشرف پیوست و مدتی عضو حزب مسلم لیگ شاخه قائد اعظم که مشرف آن را به وجود آورد بود تا اینکه به حزب تحریک انصاف پیوست و در حال حاضر وزیر نفت و منابع طبیعی است. وی از دوستان نزدیک عمران‌خان است.


مخدوم خسرو بختیار: خسرو بختیار وزیر برنامه‌ریزی، توسعه و اصلاحات در کابینه دولت عمران‌خان است. وی در 7 جولای 1969 در شهر رحیم یارخان واقع در ایالت پنجاب پاکستان به دنیا آمد.
بختیار در رشته اقتصاد از دانشگاه لندن و دانشگاه پنجاب فارغ التحصیل شده است. خسروبختیار بعد از پایان تحصیلات و بازگشت به کشور عضو حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف شد. مخدوم خسرو بختیار عضو یک خانواده زمین‌دار با نفوذ در ایالت پنجاب است. بختیار در سال 1997 از حوزه رحیم یارخان و به نمایندگی از حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف در انتخابات شرکت کرد و بعد از پیروزی عضو مجلس ایالتی پنجاب شد. در سال 2002 خسرو بختیار به نمایندگی از حزب مسلم لیگ شاخه قائد اعظم(حزبی که پرویز مشرف حاکم نظامی سابق به وجود آورد) در انتخابات شرکت کرد و باز هم از حوزه رحیم یارخان پیروز شد. وی از سپتامبر سال 2004 تا نوامبر سال 2007  وزیر امور خارجه کابینه پرویز مشرف بود.
در انتخابات سال 2008 مخدوم خسرو بختیار شکست خورد. بختیار در سال 2013 به طور همزمان در انتخابات برای مجلس ملی و مجلس ایالتی پنجاب شرکت کرد و پیروز شد.( در پاکستان افراد ثروتمند و با نفوذ برای نشان دادن قدرت خود از چند حوزه انتخاباتی در انتخابات شرکت می‌کنند و ممکن است هم در انتخابات مجلس ایالتی و هم در انتخابات مجلس ملی شرکت کنند. به طور مثال عمران خان از 5 حوزه انتخاباتی در انتخابات شرکت کرد و پیروز شد.)
در ماه می سال 2013 خسرو بختیار دوباره به عضویت حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف در آمد. در مارس سال 2018 مخدوم خسرو بختیار شریک تجاری "جهانگیرترین" عضو ارشد حزب تحریک انصاف شد و با همکاری وی یک کارخانه تولید شکر خریداری کرد. خسرو بختیار در 9 آوریل سال 2018 با همکاری تعدادی از اعضای مسلم لیگ شاخه نواز شریف نماینده مردم جنوب پنجاب شد. بختیار با مطرح کردن تشکیل ایالت تازه در جنوب پنجاب در 9 می سال 2018 و قبل از انتخابات به حزب تحریک انصاف پیوست.


شیخ رشید احمد: شیخ رشید احمد سیاستمدار کهنه کار پاکستان  وزیر راه‌آهن در کابینه دولت عمران‌خان است. شیخ رشید احمد در 6 نوامبر 1950 در شهر راولپندی واقع در ایالت پنجاب به دنیا آمد. وی رهبر حزب عوامی مسلم لیگ است و به نمایندگی از همین حزب در انتخابات سال 2018 شرکت کرد. احمد تحصیلات خود در رشته حقوق را در دانشگاه پنجاب به پایان رساند. در سال 2002 وزیر اطلاع رسانی پاکستان بود. وی از سال 2006 تا سال2007 وزیر راه‌آهن پاکستان بود. شیخ رشید احمد فعالیت سیاسی خود را از دوره حکومت ژنرال ایوب خان آغاز کرد. وی از منتقدان دولت نظامی ایوب خان بود و چند تظاهرات گسترده علیه وی به راه انداخت.
وی چند بار توسط دولت نظامی وقت دستگیر شد که همین موضوع موجب شهرت بیشتر وی به عنوان یک سیاستمدار شجاع و حامی مردم در برابر ارتش شد. شیخ رشید احمد به عضویت "اسلامی جمهوری اتحاد" در آمد که این ائتلاف از حزب مسلم لیگ،جماعت اسلامی و چند حزب دیگر علیه بی‌نظیر بوتو تشکیل شده بود و از پشتوانه ارتش برخوردار بود. در انتخابات سال 1990 دوباره در انتخابات پیروز و برای سومین بار عضو مجلس ملی پاکستان شد.
 
در سال 1993 شیخ رشید احمد با پیروزی در انتخابات برای بار چهارم عضو مجلس ملی پاکستان شد. در سال 1997 نیز موفق شد عضو مجلس ملی شود. در سال 2002 حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف حاضر نشد وی را به عنوان کاندیدای خود برای شرکت در انتخابات بپذیرد اما وی به عنوان کاندیدای مستقل در انتخابات شرکت و برای ششمین بار عضو مجلس ملی شد. احمد روابط دوستانه با پرویز مشرف برقرار کرد و در کابینه ظفر الله خان جمالی و دولت پرویز مشرف وزیر اطلاع رسانی شد. در سال 2006 در کابینه شوکت عزیز که وی نخست وزیر پرویز مشرف بود، وزیر راه‌آهن شد.
شیخ رشید احمد از سیاستمداران محبوب در حوزه راولپندی است و سخنوری ماهر در نشست‌های خبری شبکه‌های مختلف تلویزیونی می‌باشد. وی با پیوستن به عمران‌خان نقش موثری در اعتراض به حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف و آشکار کردن تخلفات نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان داشت.


نورالحق‌قادری: نور الحق قادری وزیر امور مذهبی در کابینه دولت عمران‌خان است. قادری از علمای بریلوی و عضو یک خانواده مذهبی پیر و مرشد است که مریدان زیادی در پاکستان دارند. تعدادی از اعضای خانواده قادری توسط شبه‌نظامیان افراطی ترور شده‌اند اما این خاندان دست از اعتقادات خود برنداشتند. نورالحق قادری که در یک منطقه دورافتاده در مناطق قبایلی پاکستان به دنیا آمده است در سال 2002 به عنوان کاندیدای مستقل در انتخابات شرکت کرد.
قادری در کابینه دولت پرویز مشرف نیز وزیر امور مذهبی بود. وی در انتخابات سال 2008 پیروز شد و در کابینه دولت یوسف رضا گیلانی نخست وزیر حزب مردم وزیر زکات بود و تا سال 2010 پست خود را حفظ کرد. نورالحق قادری به عنوان کاندیدای مستقل در انتخابات سال 2013 شرکت کرد اما شکست خورد. در سال 2018 دوباره به عنوان کاندیدای مستقل در انتخابات شرکت کرد و بعد از پیروزی وزیر امور مذهبی پاکستان شد. در پاکستان تلاش می‌شود فردی سنی و بریلوی میانه‌رو به عنوان وزیر امور مذهبی انتخاب شود اما وهابی‌ها و افراد مذهبی تندرو به طور معمول به خاطر اعتقادات خود با وزیر امور مذهبی مخالفت می‌کنند و گاهی برای ترور وی وارد عمل می‌شوند.


طارق بشیر چیما: طارق بشیر چیما وزیر امور ایالتی و مرزی در کابینه دولت عمران‌خان است. وی فعالیت سیاسی خود را از سال 1980 با عضویت در حزب مردم آغاز کرد و تا سال 2002 عضو حزب مردم باقی ماند. در سال 1990 چیما برای نخستین بار در انتخابات شرکت کرد اما شکست خورد. وی در انتخابات سال 1993 پیروز شد و بعد از عضویت در مجلس پنجاب وزیر تغذیه این ایالت شد.
در سال 1997 چیما دوباره در انتخابات شرکت کرد اما شکست خورد. چیما در سال 2002 بعد از پیروزی در انتخابات ز طرف دولت پرویز مشرف به عنوان شهردار بهاولپور در جنوب ایالت پنجاب انتخاب شد. حزب مردم زمانی که متوجه ارتباط پنهان چیما با ارتش و حزب مسلم لیگ شاخه قائد اعظم شد وی را اخراج کرد. چیما در سال 2013 به نمایندگی از حزب مسلم لیگ شاخه قائد اعظم از حوزه بهاولپور در انتخابات پیروز شد.
در انتخابات سال 2018 طارق چیما به نمایندگی از حزب مسلم لیگ شاخه قائد اعظم  بار دیگر از حوزه بهاولپور پیروز شد. بعد از ائتلاف حزب مسلم لیگ شاخه قائد اعظم با حزب تحریک انصاف، به عنوان وزیر امور ایالتی و مرزی در کابینه عمران‌خان انتخاب شد.
چیما در سال 2016 به اتهام سرپرستی برخی گروه‌های مسلح توسط پلیس پنجاب دستگیر و بعد از مدتی آزاد شد. وی به اتهام دست داشتن در هواپیماربایی و انتقال هواپیمای شرکت ملی هواپیمایی پاکستان به افغانستان تحت تعقیب بود و مجبور شد مدتی پاکستان را ترک کند اما بعدها تمام پرونده‌های وی با حمایت دولت پرویز مشرف به حالت تعلیق درآمد.
ملاحظه:
آنچه در ترکیب کابینه عمران خان بسیار جلب توجه می کند نزدیک بودن بسیاری از اعضای کابینه به پرویز مشرف و ارتش پاکستان است. این نشان دهنده یک دستی کامل در فضای سیاسی پاکستان است که نشان می‌دهد در دوره عمران خان اگر نامبرده دچار تغییر رویه نشود که البته بعید است، ارتش با دولتی هماهنگ و هم راستا مواجه است و به راحتی می‌تواند منویات خود را عملی سازد .
 انتهای مطلب/

 
* نویسنده و مترجم اردو زبان
 


کد مطلب: 1653

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/report/1653/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir