کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

میزگرد موسسه مطالعات شرق با حضور دکتر عراقچی و طاهریان

13 دی 1399 ساعت 11:54

در میزگردی با حضور دکتر عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و محمد ابراهیم طاهریان نماینده ویژه وزیر امور خارجه ایران در امور افغانستان، سند جامع همکاری‌های راهبردی ایران و افغانستان و آخرین تحولات روند مذاکرات صلح در موسسه مطالعات راهبردی شرق بررسی شد.


مطالعات شرق

روز جمعه موسسه مطالعات راهبردی شرق میزگردی را با حضور دکتر عباس عراقچی، محمد ابراهیم طاهریان، محمد صدیقی‌فر سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات، محمد بهشتی منفرد رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور، محمود افخمی کارشناس مسائل افغانستان و سرکنسول سابق ایران در هرات و تعدادی از کارشناسان امور افغانستان برگزار کرد.



در ابتدای میزگرد، عباس فیاض مدیر موسسه مطالعات راهبردی شرق به شرح فعالیت‌های چند ساله موسسه و اهداف آن پرداخت. وی انتشار 341 هفته‌نامه تخصصی در حوزه افغانستان، آسیای مرکزی و پاکستان، تولید و ترجمه 56 پژوهش تخصصی در این حوزه،  تهیه سیاست‌نامه، و برگزاری میزگردهای کارشناسی با حضور کارشناسان داخلی و خارجی را به عنوان بخش عمده فعالیت‌های این موسسه ذکر کرد.

پس از آن در نخستین بخش میزگرد، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به تشریح اهمیت سند جامع همکاری‌های راهبردی ایران و افغانستان برای دو کشور پرداخت. عراقچی روند مذاکرات چند ساله برای تدوین و نهایی شدن این سند را تشریح کرد و سپس به ذکر منافع آن برای دو کشور پس از اجرایی شدن پرداخت. وی دو بخش از پنج بخش سند را شرح داد و پس از سخنان وی کارشناسان سئوال‌ها و دیدگاه‌های خود را درباره سند جامع مطرح کردند و با پاسخ‌های دکتر عراقچی این بخش از میزگرد پایان یافت.

پس از بخش نخست میزگرد، جاوید حسینی پژوهشگر موسسه مطالعات شرق توضیحاتی درباره وبگاه انگلیسی موسسه ارائه داد و با حضور دکتر عراقچی این وبگاه با آدرس www.iess.ir/en افتتاح گردید. مدیر موسسه مطالعات شرق هم از آمادگی پذیرش مقالات کارشناسان ایرانی برای انتشار در بخش انگلیسی سخن گفت. عباس فیاض افزود که موسسه برای تسهیل در این انتشار مقالات در وبگاه انگلیسی، آمادگی ترجمه مقالات از فارسی به انگلیسی را دارد.


در بخش سوم این نشست، نماینده ویژه وزیر امور خارجه ایران در امور افغانستان وضعیت سیاسی افغانستان و روند مذاکرات را تشریح کرد. طاهریان فرد دیدگاه‌های جمهوری اسلامی را در حوزه افغانستان تبیین کرد و به لایه‌های مختلف در روند مذاکرات اشاره کرد. این بخش از میزگرد نیز با طرح سئوال و دیدگاه کارشناسان دنبال شد و به آنها پاسخ داده شد.
انتهای مطلب/


کد مطلب: 2514

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/roundtable/2514/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir