کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نشست کارشناسی

نشست "رویکردهای سیاست خارجی کشورهای آسیای مرکزی در شرایط کنونی منطقه‌ای و جهانی"

19 ارديبهشت 1402 ساعت 14:27

نشست تخصصی "رویکردهای سیاست خارجی کشورهای آسیای مرکزی در شرایط کنونی منطقه‌ای و جهانی" با حضور یکی از کارشناسان روس مسائل آسیای مرکزی به میزبانی «موسسه مطالعات راهبردی شرق» برگزار شد.


مطالعات شرق/

در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی «موسسه مطالعات راهبردی شرق»، "سرگئی کوژمیاکین" کارشناس روس مسائل سیاسی و امنیتی آسیای مرکزی و تحلیلگر سیاسی روزنامه «پراودا» چاپ مسکو، امروز (سه شنبه 19 اردیبهشت ماه 1402) با حضور در محل موسسه، به تبیین موضع "رویکردهای سیاست خارجی کشورهای آسیای مرکزی با توجه به شرایط کنونی منطقه‌ای و جهانی" پرداخت.

کوژمیاکین در بخشی از صحبت‌های خود، با اشاره به اینکه کانون‌های قدرت در آسیای مرکزی را می‌توان در دو سطح دسته‌بندی کرد، افزود: سطح اول شامل روسیه، چین و غرب به طورکلی (آمریکا و اتحادیه اروپا) است و سطح دوم نیز شامل قدرت‌های منطقه‌ای از جمله ترکیه، ایران و هند. تا این اواخر توازن بین قدرت‌ها در این منطقه تا حدودی تأمین می‌شد ولی جنگ اوکراین و تشدید رقابت‌ها بین شرق و غرب باعث کم رنگ شدن این تعادل و توازن شده است.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه سرویس‌های اطلاعاتی غربی به دنبال بی‌ثبات‌سازی مرزهای پیرامونی افغانستان از جمله روسیه، چین، آسیای مرکزی و ایران هستند، خاطرنشان کرد: بنابراین لازم است که سه کشور روسیه، چین و ایران در این زمینه به صورت هماهنگ در منطقه عمل کنند.
کوژمیاکین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص جایگاه سیاست خارجی ایران در آسیای مرکزی اظهار داشت: متأسفانه جوامع آسیای مرکزی در خصوص سیاست خارجی ایران آشنایی کافی ندارند و در این راستا بنده فعالیت «مؤسسه مطالعات راهبردی شرق» و «خبرگزاری فارس» را در حوزه مطالعات این منطقه بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم. به نظر من، ایران برای افزایش حضور در آسیای مرکزی نیاز به تشدید اقدامات اقتصادی در کشورهای آسیای مرکزی از جمله در زمینه دهلیزهای حمل و نقل و ترانزیتی، تجارت دوجانبه و چند جانبه و ... دارد.


انتهای مطلب/


کد مطلب: 3463

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/roundtable/3463/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir