کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طالبان چگونه از «Humvee» استفاده می‌کنند؟

Nunn , 27 آبان 1396 ساعت 15:00

مترجم : محمدنبی مرادی

خودروی نظامی «هاموی» محصول شرکت جنرال موتور که برای ارتش آمریکا طراحی و ساخته شده است، دارای کاربردهای مختلفی در میدان جنگ است. هزاران دستگاه از این خودرو با هدف تقویت نیروهای افغانستان در اختیار آنان قرار گرفته اما دستیابی طالبان به این خودروها، سبب شده است که سرنوشتی دیگری بیابند و تبدیل به وسیله‌ای مرگبار و غیر قابل کنترل گردند.


ایران شرقی/
خودروی نظامی «هاموی» در سال 1984 توسط شرکت جنرال موتور آمریکایی ساخته شد. هاموی مخفف عبارت «خودروی پرقدرت چرخ‌دار با توانایی کارهای زیاد»، است. شاید طالبان با الهام از همین اسم، ترجیح داده‌اند که هاموی، نسبت به خودروهای دیگر برای حملات انتحاری، مناسب‌ترین وسیله است. سازنده شرکت هاموی در آن زمان متوجه نبود که طالبان از این خودرو برای حملات انتحاری استفاده می‌کنند و در غیر آن حتماً این توانایی را نیز در لیست توانایی‌ها هاموی درج می‌کرد.

هاموی در میدان جنگ
آمریکا برای اولین بار، ساخت 55 هزار دستگاه هاموی را برای ارتش خود سفارش داد. پس‌ از آن که این خودروها در هنگام مأموریت موفق عمل کردند، تعداد آن‌ها در سال 2010، به 100 هزار دستگاه افزایش یافت. در آن زمان، 10 هزار دستگاه از این خودروها در اختیار ارتش آمریکا در عراق قرار گرفت.

همچنین آمریکا در سال‌های 2010 و 2011، متعهد شد که شش هزار دستگاه هاموی در اختیار رژیم کابل قرار دهد که تاکنون 4150 دستگاه آن وارد خاک افغانستان گردیده و در اختیار نیروهای افغان گذاشته‌ شده است. در مدل‌های جدید این خودروی زرهی، انواع و اقسام سلاح سبک و سنگین مثل مسلسل، موشک‌های اتوماتیک و اسلحه ضدتانک نیز نصب‌شده است.

هاموی 3 تُن وزن، حدود چهار و نیم متر طول، دو و نیم متر عرض و 180 سانتی‌متر ارتفاع دارد. از هاموی در میدان جنگ، انتقال زخمی‌ها و حمل نظامیان استفاده می‌شود.

طالبان چگونه هاموی به دست می‌آورند؟
بدون شک آمریکا خودروی زرهی هاموی در اختیار نیروهای افغان قرار داده تا علیه طالبان بجنگند اما اکنون در سراسر افغانستان دیده می‌شود که طالبان، این خودرو را علیه نظامیان آمریکایی و نیروهای افغان استفاده می‌کنند. طالبان برای نخستین بار در ولایت هلمند موفق شدند که تعداد زیادی هاموی را از نیروهای افغان به غنیمت بگیرند. سپس طالبان در سال 2015 هنگام تصرف شهر قندوز، علاوه بر مقادیری سلاح‌های سنگین و سبک، تعداد زیادی خودروی هاموی نیز به دست آوردند. همچنین متعاقب آن در ولایت بدخشان و امسال پس از تصرف فرمانداری جانی‌خیل استان پکتیا نیز به اندازه کافی از این نوع خودروهای نظامی در اختیار طالبان قرار گرفت.

طالبان از هاموی چگونه استفاده می‌کنند؟
جنرال موتور، هاموی را به عنوان وسیله تدافعی طراحی کرده تا با سلاح‌های تعبیه شده در آن، دشمن را زیر آتش بگیرد. کاربرد دیگر این خودروی زرهی، انتقال زخمی‌ها از میدان جنگ و حمل نیروهای تازه‌نفس به محل درگیری است اما طالبان خلاف طراحی این خودرو، آن را توسط عامل انتحاری منهدم می‌کنند که تلفات و خسارات زیادی بر جای می‌گذارد.

مراحل استفاده طالبان از هاموی
1- اغفال دشمن و ورود هاموی توسط عامل انتحاری به منطقه عملیاتی.
2- مصون رسیدن عامل انتحاری و هاموی تا نزدیکی دشمن.
3- کوبیدن هاموی به هدف و تخریب گسترده محل اصابت به خاطر وزن سنگین خودرو و مواد انفجاری تعبیه شده در آن.

طالبان در 21 اکتبر سال گذشته، برای نخستین بار در حمله انتحاری به فرماندهی پلیس فرمانداری ناوه ولایت هلمند، از خودروی هاموی استفاده کردند. این حمله انتحاری از طریق پهپاد نیز فیلم‌برداری شد که بازتاب گسترده در داخل و خارج افغانستان داشت. پس‌ از این حادثه، حملات دیگری نیز توسط هاموی در هلمند انجام شد که تلفات سنگینی به دشمن وارد کرد. طالبان در یک ماه گذشته حملات متعددی را توسط هاموی در سراسر افغانستان انجام دادند که باعث تلفات زیاد نیروهای دولتی شد.

شرح حملات:
1- حمله به پایگاه نظامی در فرمانداری میوند ولایت قندهار که براثر آن حدود 60 تن از نظامیان کشته شدند.
2- حمله به مرکز فرمانداری اندر ولایت غزنی که 40 عضو ارتش افغانستان کشته شدند.
3- حمله به فرماندهی و آکادمی پلیس در شهر گردیز مرکز ولایت پکتیا که به کشته شدن فرمانده پلیس این استان و همچنین کشته و زخمی شدن 110 تن از نیروهای دولتی منجر شد.
4- حمله به پایگاه نظامی شاهین در ولایت بلخ اوایل سال جاری توسط خودروی دولتی نوع رنجر که منجر به کشته و زخمی شدن نزدیک به 500 نظامی شد.
انتهای مطلب/


کد مطلب: 1051

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/translate/1051/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir