کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حذف رهبر تحریک طالبان پاکستان

اختلاف بر سر کشته شدن و انتخاب رهبر طالبان پاکستان

روزنامه روزنامه امت , 31 خرداد 1397 ساعت 8:38

مترجم : سید سباس عسکری نقوی

در گذشته هم بارها ادعای کشتن ملا فضل‌الله مطرح شد اما بعدها معلوم شد چنین شایعاتی صحت ندارد و رهبر طالبان پاکستان زنده است. به گزارش منابع امنیتی، بعد از همکاری اطلاعاتی پنهان بین سرویس‌های امنیتی پاکستان و آمریکا، تلاش برای هدف قرار دادن ملا‌فضل‌الله بیشتر شد. پاکستان خواهان دستگیری یا کشتن ملا فضل الله بود که با توجه به این موضوع، کشته شدن وی دور از امکان نیست. اگر منابع رسمی پاکستان کشته شدن ملا‌فضل‌الله را تأیید کنند این موضوع یک ضربه مهلک برای طالبان پاکستان خواهد بود.
بعد از کشته شدن ملا فضل الله اختلاف بر سر جانشینی وی بزرگ‌ترین چالش برای طالبان پاکستان خواهد بود. بعد از این اتفاق تحریک طالبان پاکستان که از قبل هم دچار اختلافات درونی است ممکن است به گروه‌های کوچکتر تقسیم شود.


ایران شرقی/

مقدمه «ایران شرقی»: «به رغم آن که مقامات بلند پایه افغانستان تا سطح ریاست جمهوری، خبر از کشته شدن مولوی فضل الله رهبر طالبان پاکستان می‌دهند، اما به رغم آن مقامات سیاسی و نظامی پاکستان از تایید رسمی این خبر خودداری می‌کنند. با توجه به اشراف اطلاعاتی سرویس امنیتی پاکستان بر اوضاع حتی درون خاک افغانستان، به نظر می‌رسد تعلل مقامات پاکستانی از تایید خبر کشته شدن رهبر طالبان پاکستان علل دیگری داشته باشد که یکی از محتمل‌ترین آنها این است که این تایید هزینه دارد و باید هزینه آن را بپردازند. متن زیر که ترجمه‌ای در این زمینه می‌باشد، در روزنامه امت چاپ پاکستان منتشر شده است.»

با این که وزارت دفاع افغانستان کشته شدن ملا فضل‌الله رهبر طالبان پاکستان را تأیید کرد اما تا بعد از ظهر روز جمعه، امنیت ملی پاکستان این خبر را تأیید نکرد. به محض این که اخبار جامع از نحوه کشته شدن ملا فضل الله دریافت شد، منابع رسمی پاکستان برای انتشار اخبار در این زمینه وارد عمل می‌شوند. نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان مدعی هستند که ملا فضل‌الله در حمله پهپادهای آمریکا به ولایت کنر کشته شده است.
در گذشته هم بارها ادعای کشتن ملا فضل‌الله مطرح شد اما بعدها معلوم شد چنین شایعاتی صحت ندارد و رهبر طالبان پاکستان زنده است. به گزارش منابع امنیتی، بعد از همکاری اطلاعاتی پنهان بین سرویس‌های امنیتی پاکستان و آمریکا، تلاش برای هدف قرار دادن ملا‌فضل‌الله بیشتر شد. پاکستان خواهان دستگیری یا کشتن ملا فضل الله بود که با توجه به این موضوع، کشته شدن وی دور از امکان نیست. اگر منابع رسمی پاکستان کشته شدن ملا‌فضل‌الله را تأیید کنند این موضوع یک ضربه مهلک برای طالبان پاکستان خواهد بود.
بعد از کشته شدن ملا فضل الله اختلاف بر سر جانشینی وی بزرگ‌ترین چالش برای طالبان پاکستان خواهد بود. بعد از این اتفاق تحریک طالبان پاکستان که از قبل هم دچار اختلافات درونی است ممکن است به گروه‌های کوچکتر تقسیم شود.

به گفته رحیم‌الله‌یوسف‌زی کارشناس مسائل افغانستان، طالبان پاکستان در زمینه انتخاب رهبر خود به شدت دچار اختلاف هستند و معلوم نیست آخرین اجلاس شورای مرکزی این گروه چه زمانی برگزار شده است. یوسف‌زی افزود: هنوز طالبان پاکستان کشته شدن ملا‌فضل‌الله را تأیید نکرده‌اند. یوسف‌زی معتقد است که تأیید شدن مرگ ملا فضل الله توسط طالبان پاکستان بسیار مهم است و گرنه خبر کشته شدن وی مشکوک خواهد بود. این کارشناس اظهار داشت: گرچه سایت‌های خبری بی بی سی و  صدای آمریکا خبر کشته شدن ملا‌فضل‌الله را منتشر کردند اما این خبرگزاری‌ها به نقل از وزارت دفاع افغانستان چنین اخباری را منتشر می‌کنند.
یوسف‌زی ادامه داد: ملافضل‌الله در حمله پهپادهای آمریکایی کشته شده است بنابراین آمریکا باید این خبر را تأیید کند نه وزارت دفاع افغانستان. کارشناس پاکستانی اظهار داشت، در صورتی که بپذیریم ملا فضل الله کشته شده برای جانشینی وی شهریار محسود، عظمت الله محسود و سراج الدین سواتی دوست نزدیک ملا فضل الله مطرح هستند. رحیم الله یوسف‌زی بر این باور است که رهبر بعدی طالبان پاکستان از دره سوات خواهد بود.

امجد شعیب کارشناس مسائل نظامی پاکستان در این زمینه گفت: به زودی موضوع کشته شدن ملافضل‌الله مشخص می‌شود اما واقعیت این است که با کشته شدن یک نفر فعالیت یک گروه به پایان نمی‌رسد. شعیب تأکید کرد تا زمانی که تمام اعضای طالبان پاکستان در افغانستان کشته نشده‌اند فعالیت این گروه ادامه خواهد داشت. کارشناس نظامی پاکستان ادامه داد نمی‌توان به آمریکایی‌ها اعتماد کرد زیرا دهلی نو از طریق واشنگتن فعالیت ضد پاکستانی خود را در افغانستان انجام می‌دهد.
شعیب گفت چندی پیش آمریکا با تلاش پاکستان برای تروریست معرفی کردن عمر خالد خراسانی مخالفت کرد. ژنرال امجد شعیب تأکید کرد هنوز مشخص نیست که ملا‌فضل‌الله واقعا کشته شده باشد. لازم است سرویس‌های امنیتی پاکستان کشته شدن ملا فضل الله را تأیید کنند زیرا قبل از این هم آمریکا مدعی کشتن عمر خالد خراسانی شده بود اما این موضوع واقعیت نداشت. وی افزود: آمریکا درخواست پاکستان در سازمان ملل برای معرفی کردن عمر خالد خراسانی به عنوان تروریست جهانی را وتو کرد.
شعیب گفت: کشته شدن ملا فضل الله هیچ ارتباطی با تحویل دادن شکیل آفریدی که با سازمان سیا همکاری کرده بود ندارد زیرا با کشته شدن رهبر طالبان پاکستان فعالیت این گروه متوقف نمی‌شود. امجد شعیب تأکید کرد ممکن است طالبان پاکستان به سرپرستی سازمان سیا و سرویس امنیت افغانستان فعالیت می‌کنند در منطقه دیگری فعال شوند.
ژنرال امجد شعیب گفت باید ببینیم سناریوی تازه سازمان سیا برای فعال کردن طالبان پاکستان چیست.

شوکت قادر کارشناس دفاعی پاکستان معتقد است که ما در گذشته تجربه‌های تلخی درباره اخبار منتشر شده درباره کشته شدن رهبران طالبان داشته‌ایم. قادر گفت: نمی‌توان به آمریکایی‌ها اعتماد کرد. شوکت قادر اظهار داشت: پاکستان اشتباهاتی مانند مخفی کردن ملا‌عمر رهبر طالبان افغانستان را مرتکب شده است در حالی که می‌توانست وی را دستگیر کند. قادر ادامه داد اگر خبر کشته شدن ملا فضل الله درست باشد به نظر می‌رسد وی دیگر برای سازمان سیا کارایی نداشت  و تبدیل به یک مهره سوخته شده بود.
کارشناس دفاعی پاکستان تصریح کرد، طالبان پاکستان هیچ ارتباطی با طالبان افغانستان ندارند. تا زمانی که ملا عمر زنده بود ملا فضل الله وی را به عنوان رهبر خود قبول داشت ولی بعد از مرگ ملا عمر ارتباط طالبان پاکستان با طالبان افغانستان قطع شد. شوکت قادر ادامه داد ملا فضل الله به سرپرستی سرویس‌های امنیتی آمریکا، افغانستان و هند فعالیت می‌کرد.
 قادر تأکید کرد، چطور ممکن است کسی که سرویس امنیت افغانستان و آمریکا از وی محافظت می‌کردند به دست آ‌ن‌ها کشته شده باشد. وی افزود: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها یک سناریوی تازه برای پاکستان چیده‌اند.
شوکت قادر اظهار داشت: کشته شدن ملا فضل الله ارتباطی با تحویل دادن شکیل آفریدی ندارد و وی باید بقیه عمر خود را در زندان‌های پاکستان سپری کند.

آصف هارون کارشناس مسائل نظامی پاکستان در این خصوص گفت: این موضوع مشکوک است که ملا فضل الله در افغانستان و توسط حامیان خودش کشته شده باشد. هارون تأکید کرد، هنوز مشخص نیست که چرا سازمان سیا و بقیه حامیان ملا فضل الله باید وی را از سر راه خود بردارند. کارشناس نظامی پاکستان اظهار داشت: در زمان عملیات سوات خبر کشته شدن ملا فضل الله منتشر شد اما وی فقط زخمی شده بود، بعد از آن هم بارها خبر کشته شدن وی مطرح بود که ثابت شد حقیقت ندارد.
آصف هارون تأکید کرد علت این که هر بار خبر مرگ ملا فضل الله منتشر می‌شود اما مشخص می‌شود که زنده است پشتیبانی سازمان سیا،سرویس امنیت هند و سرویس امنیت افغانستان از این تروریست می‌باشد. هارون تأکید کرد تا زمانی که ملا فضل الله برای سازمان سیا سودمند باشد زنده می‌ماند و هر زمان اهداف آمریکایی‌ها را تأمین نکند وی را کشته و تلاش می‌کنند از پاکستان امتیازگیری کنند.
هارون گفت: عملیات‌های ارتش پاکستان از جمله ضرب عضب و رد الفساد طالبان پاکستان را ضعیف کرده است اما با این وجود شاخه فعال این گروه به سرپرستی خالد خراسانی در ولایت ننگرهار فعال می‌باشد بنابراین کشته شدن ملافضل الله به معنای پایان کار طالبان نیست. وی افزود: امروز اوضاع پاکستان با سال 2007 و2008 فرق دارد زیرا طالبان مانند گذشته در سوات و مالاکند فعال نیستند.
کارشناس مسائل نظامی پاکستان ادامه داد، ساخت موانع مرزی تا حد زیادی از فعالیت طالبان در این طرف مرز مشترک جلوگیری می‌کند. وی افزود، آمریکا هیچ علاقه‌ای به پاکستان ندارد اما با توجه به اینکه خواهان مذاکره با طالبان افغانستان است باید با اسلام‌آباد کنار بیاید. آصف هارون گفت، در حال حاضر چین، روسیه و ایران از طالبان حمایت می‌کنند و پاکستان مانند گذشته آمریکا را همراهی نمی‌کند بنابراین سازمان سیا تلاش می‌کند با انجام عملیات‌هایی مدعی کشتن ملافضل‌الله شود تا از این طریق نظر اسلام‌آباد را جلب کند. هارون تأکید کرد، حضور هند در افغانستان نشان می‌دهد که امکان دارد به جای تحریک طالبان پاکستان گروه دیگری علیه اسلام‌آباد فعال شود اما به هر حال شکیل آفریدی به آمریکا تحویل داده نمی‌شود.

سید نذیر کارشناس دفاعی پاکستان در این زمینه گفت: به نظر می‌رسد اگر عملیاتی علیه ملا فضل الله انجام شده باشد با هماهنگی واشنگتن و اسلام‌آباد اجرایی شده است. وی افزود: پاکستان مقدمات مذاکره با طالبان افغانستان را برای آمریکا فراهم کرد و در عوض اسلام‌آباد خواهان عملیات علیه طالبان پاکستان و داعش شد. نذیر اظهار داشت: فرمانده ارتش پاکستان با هدف هماهنگی برای اقدام علیه طالبان و داعش به افغانستان سفر کرد.
سید نذیر تأکید کرد: پاکستان می‌خواهد در زمان برگزاری انتخابات پارلمانی پاکستان امنیت در این کشور برقرار باشد. وی افزود، در صورت برقراری امنیت در افغانستان ؛ دیگر کشورها مانند هند نمی‌توانند در این کشور نفوذ پیدا کنند. نذیر گفت: طالبان افغانستان هم خواهان امنیت هستند اما باید مقدمات مذاکره با این گروه فراهم شود.
انتهای مطلب/

«آنچه در این متن آمده به معنای تأیید محتوای آن از سوی «موسسه ایران شرقی» نیست و تنها در راستای اطلاع رسانی و انعكاس نظرات تحليلگران و منابع مختلف منتشر شده است»


کد مطلب: 1442

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/translate/1442/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir