کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طرح جدید خروج ترامپ از افغانستان و سناریوهای پیش رو

پیامدهای احتمالی خروج غیر مسئولانه آمریکا از افغانستان

Brookings Institute , 8 آبان 1399 ساعت 9:45

مترجم : زهرا خادمی راد

از جمله پیامدهای احتمالی خروج غیر مسئولانه آمریکا از افغانستان، تجزیه و تقسیم این کشور (مثل مدل بوسنی) خواهد بود. با توجه به اینکه اکثر قریب به اتفاق نیروهای طالبان، پشتون هستند‌ (قومی که حدود 40 تا 45 درصد جمعیت افغانستان را تشکیل داده‌اند) می‌توان این فرضیه را مطرح کرد که وقوع جنگ داخلی، برنامه گسترده پاکسازی قومی در مناطق شمالی و مرکزی افغانستان را سبب خواهد شد، به نحوی که تاجیک‌ها و ازبک‌ها مبادرت به بیرون راندن پشتون‌ها از شهرهای شمالی کنند تا بتوانند مانع نفوذ دشمن به بخش‌های اعظمی از خاک افغانستان شوند. این برنامه گسترده پاکسازی قومی ممکن است منجر به آواره شدن میلیون‌ها نفر و کشته شدن صدها هزار نفر دیگر شود، تا اینکه در نهایت، تقسیم بندی کشور به یک ثبات نسبی برسد.


مطالعات شرق/

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اخیرا در توئیتی که شاید متأثر از شرایط انتخاباتی بوده، عنوان کرده است که سربازان آمریکایی باید تا کریسمس افغانستان را ترک کنند. این طرح خروج کامل، یک روز پس از آن اعلام شد که «روبرت اوبراین» مشاور امنیت ملی آمریکا عنوان کرد نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان، تا اوایل سال 2021، به حدود 2.500 نفر کاهش پیدا می‌کنند. خبر اعلامی از سوی «اوبراین» هم به خودی خود یک طرح کاهش نیروی بزرگ به شمار می‌رفت؛ چون این رقم تقریبا نصف رقم اعلام شده قبلی بود و در مقایسه با زمان اوج حضور نیروها در افغانستان در اوایل دوران ریاست جمهوری اوباما نیز بیش از 97 درصد کاهش نشان می‌داد.
حالا چنین به نظر می‌رسد که تعداد نیروهای ما در افغانستان، تا قبل از پایان سال جاری میلادی، به صفر خواهد رسید. البته هنوز مشخص نیست که این توییت ترامپ، یک نوع ابراز امیدواری، یک طرح یا یک دستور بوده است ـ با این حال، وی به عنوان فرمانده کل قوا این قدرت را خواهد داشت تا به صورت یکجانبه (و حتی با فرض مخالفت کنگره) این تصمیم را اجرایی کند.
همانطور که انتظار می‌رفت، رهبران طالبان اولین گروهی بودند که این تصمیم ترامپ را به وی تبریک گفتند؛ رهبرانی که پیش از این، موافقتنامه 29 فوریه را به معنای خروج کامل نیروهای آمریکایی تا می 2021 تفسیر کرده بودند. ترامپ حتی اگر بخواهد تاریخ خروج را 5 ماه به تأخیر انداخته و مطمئن شود که «جو بایدن» نیز در صورت تصدی پست ریاست جمهوری قادر به تغییر آن نخواهد بود، در آن صورت باز هم طبق پیش بینی طالبان عمل کرده است. در این بین، مهم نیست که طالبان (طبق گزارش سازمان ملل) همچنان رابطه خود را با عناصر القاعده مثل شبکه حقانی حفظ کرده است؛ موضوعی که به لحاظ فنی، نقض مفاد توافقنامه 29 فوریه از سوی طالبان به حساب می‌آید. همچنین مهم نیست که عدم کاهش سطح خشونت‌ها در افغانستان توسط طالبان، در واقع نقض روح این توافقنامه (اگر نگوییم نقض مفاد آن) محسوب می‌شود.
اگر ترامپ بخواهد طرح جدید خود برای خروج همه نیروها از افغانستان را در کمتر از 80 روز عملی کند در آن صورت ـ طبق دانش و تجربه ما درباره لجستیک نظامی آمریکا، مولفه‌های جنگ افغانستان و وقایع تاریخی مشابهی چون جنگ ویتنام در اوایل دهه 1970 و حتی تجربه خود افغانستان در زمان خروج نیروهای شوروی در سال 1989ـ وقوع اتفاقات ذیل اجتناب ناپذیر یا محتمل خواهد بود:

حال، آقای رئیس جمهور، آیا این واقعا آن چیزی است که شما به دنبال آن هستید؟ به جای این کار، آیا بهتر نیست که مثل گذشته، به رأی دهندگان آمریکایی یادآوری کنید که حضور نظامی آمریکا در افغانستان در سال 2020 بسیار کمتر از میراث به جای مانده از دوران رئیس جمهور اوباما بوده و این در حالی است که مذاکرات صلح نیز ممکن است در نهایت این رقم را به کمتر از این نیز کاهش دهد؟ به نظر می‌رسد که این یک حرکت هوشمندانه‌تر در فضای انتخاباتی باشد، حرکتی که بوی ناامیدی و استیصال نیز از آن به مشام نمی‌رسد.
انتهای مطلب
 
«آنچه در این متن آمده به معنای تأیید محتوای آن از سوی «موسسه ایران شرقی» نیست و تنها در راستای اطلاع رسانی و انعكاس نظرات تحليلگران و منابع مختلف منتشر شده است»


کد مطلب: 2417

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/translate/2417/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir