کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طالبان و لیست سیاه سازمان ملل

درخواست برای ورود طالبان به لیست سیاه سازمان ملل

8 آبان 1396 ساعت 11:01

در حالی که کابل، تلاش برای کشاندن طالبان به میز مذاکره را پیگیری می‌کند، عبدالله عبدالله از کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل درخواست گنجاندن رهبران طالبان در لیست سیاه را مطرح کرده است.


ایران شرقی/
رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان در دیدار با غیرت عمروف رئیس کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، خواستار قرار دادن طالبان در لیست تحریم‌های سازمان ملل شد.
عبدالله به رئیس کمیته تحریم‌های سازمان ملل پیشنهاد کرده است تا ملا هبت‌الله رهبر گروه طالبان و تعدادی دیگر از رهبران این گروه را در لیست سیاه این سازمان قرار دهد.
در این دیدار رئیس کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل ضمن اعلام همکاری با دولت وحدت ملی افغانستان اعلام کرده است که کمیته تحریم‌ها، حمایت‌ و پشتیبانی خود را از افغانستان ارتقا می‌دهد و برای رسیدن به نتیجه مطلوب، اولویت کاری خود را به افغانستان اختصاص می‌دهد.

به گفته برخی منابع خبری، رئیس کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل به عبدالله اطمینان داده است که این کمیته افراد معرفی شده توسط دولت افغانستان را در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار خواهد داد.
غیرت عمروف یک قزاق است و دولت افغانستان انتظار دارد تا با استفاده از روابط گرم این کشور با قزاقستان، مطالبات خود را بیش از پیش پیگیری کند.

درخواست برای گنجاندن نام رهبر طالبان در لیست سیاه سازمان ملل در حالی مطرح می‌شود، دولت افغانستان در پی مذاکره با این گروه است و یکی از پیش شرط‌های طالبان برای گفتگو، خروج نام رهبران طالبان از لیست سیاه سازمان ملل است.
در پاسخ به این درخواست طالبان، در سال 1390 ، به درخواست دولت افغانستان، 14 مقام ارشد طالبان از لیست سیاه سازمان ملل حذف شدند و در سال 1391  نام آغاجان معتصم وزیر دارایی و مسئول سابق کمیته سیاسی شورای کویته از لیست سیاه این سازمان حذف شد.
اگر این درخواست، از سوی کاخ سپیدار و کاخ ریاست جمهوری عرضه شود، به مفهوم به بن رسیدن مذاکرات و تلاش کابل برای فشار سیاسی و نظامی بر طالبان است.
انتهای مطلب/


کد مطلب: 1008

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/event/1008/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir