کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آشکار شدن مجدد اختلافات درون جمعیتی

صف‌بندی برخی سران «جمعیت» پیرامون انتخابات 2019 افغانستان

11 آبان 1396 ساعت 11:51

رقابت‌ احزاب و چهره‌های سرشناس افغانستان برای انتخابات ریاست جمهوری 2019 این کشور شروع زودهنگامی داشته و دو تن از سران جمعیت اسلامی افغانستان پس از رایزنی پیرامون انتخابات و تحولات سیاسی این کشور، گوشه‌هایی از توافقات خود را بروز دادند.


ایران شرقی/
عطا محمدنور والی ولایت بلخ و رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی به دعوت محمد اسماعیل‌خان چهره سرشناس و پرنفوذ حزب جمعیت در غرب افغانستان، به هرات سفر کرده است. نور و اسماعیل‌خان پیرامون تحولات افغانستان و از جمله انتخابات ریاست جمهوری 2019 افغانستان به رایزنی پرداختند. پس از این دیدار، اسماعیل خان یکی از رهبران جهادی افغانستان در نشستی خبری به انتقاد از سیاست‌های دولت وحدت ملی پرداخت.
وی یکی از دغه‌دغه‌های خود را برگزاری سالم انتخابات آینده افغانستان عنوان و تصریح کرد: اگر انتخابات سلامت لازم خود را نداشته باشد، بحران کشور را فرا می‌گیرد و دولت و مردم نمی‌توانند آن بحران را از بین ببرند.
در این نشست خبری وی در پاسخ به این که آیا جمعیت اسلامی افغانستان از عبدالله عبدالله حمایت خواهد کرد، اظهار داشت: عبدالله شانس خود را امتحان کرده و با ناکامی مواجه شده، لذا لزومی برای حضور مجدد وی در انتخابات آینده افغانستان وجود ندارد. وی افزود که جمعیت اسلامی به دنبال معرفی کاندیدای جدیدی است.
این عضو برجسته جمعیت اسلامی گفت: دکتر عبدالله شانش خود را در دو انتخابات گذشته آزموده و نیازی به آزمودن برای بار سوم نیست. بهتر است این شانس را در اختیار دیگر شخصیت‌های بزرگ جمعیت اسلامی قرار دهد تا رأی مردم ضایع نشود.

این عضو جمعیت اسلامی افغانستان که با عطامحمد نور والی بلخ، در یک نشست خبری حضور به هم رسانده بود خاطر نشان کرد: والی بلخ دعوت من به هرات را پذیرفت و ما برای ایجاد هماهنگی‌های لازم و رفع چالش‌ها به مذاکره نشسته‌ایم.
اسماعیل‌خان پیش از این نیز در انتقادهای تندی از عبدالله عبدالله کرده بود. وی مردادماه در گفتگویی با یکی از رسانه‌ها، گفته بود که عبدالله نتوانسته است خواسته‌های مشروع حزب جمعیت اسلامی را در نظام، برآورده سازد و به همین دلیل با وی رابطه سیاسی ندارم.

همچنین عطامحمد نور در اظهاراتی بیان داشت که در حال حاضر با عبدالله قطع رابطه کرده است زیرا وی برای گرفتن حق خود در حکومت هیچ اقدامی نمی‌کند. وی به «شورای عالی ائتلاف نجات افغانستان» که همراه با ژنرال دوستم و محمد محقق تشکیل داده است، اشاره کرد و گفت: اتحاد سه حزب قدرتمند تاثیرگذار است و بسیاری از اقوام به این ائتلاف پیوسته‌اند.
پیش از این رسانه‌ها از اظهارات عطامحمد نور چنین برداشت کرده بودند که وی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد اما نور کاندیداتوری خود در انتخابات را رد کرد.

با وجود این که زمان زیادی تا انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی مانده است، اما صف‌بندی‌ها از هم اکنون آغاز شده است. اظهارات اسماعیل‌خان مبنی بر عدم حمایت از عبدالله عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری 2019 افغانستان، از جمله نخستین صف‌بندی‌های انتخاباتی است.
انتهای مطلب/
 
 


کد مطلب: 1018

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/event/1018/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir