کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقال دفتر سیاسی طالبان

اندونزی مقصد بعدی دفتر سیاسی طالبان افغانستان؟

16 آبان 1396 ساعت 13:18

در ادامه تکاپوی دولت افغانستان برای مذاکره با طالبان و دستیابی به صلح، اشرف غنی بر آن است تا دفتر سیاسی طالبان در دوحه را که مدت زمانی کوتاه پس از تاسیس مسدود شد، به کشور دیگری منتقل کند. به نظر می‌رسد از بین کاندیداهای احتمالی بدین منظور، اقبال کابل به سوی جاکارتا بیشتر است.


ایران شرقی/
روز گذشته رتنو مارسودی وزیر امور خارجه اندونزی در رأس هیئتی وارد کابل شد و با مقامات بلند پایه افغانستان دیدار و گفتگو کرد. مرسودی اولین وزیر خارجه اندونزی است که پس از 57 سال وارد افغانستان شده است.
دفتر مطبوعاتی کاخ ریاست جمهوری افغانستان، از دیدار اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با وزیر خارجه اندونزی خبر داده و موضوعات مختلف از جمله مذاکرات صلح افغانستان را محور این دیدار بیان کرده است. حضور محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح افغانستان در این ملاقات، بیانگر آن است که مذاکرات صلح افغانستان محور سفر و گفتگوی رتنو مرسودی با مقامات کابل بوده است.
در این دیدار، اشرف غنی بر استفاده از آگاهی‌ها و اطلاعات اندونزی در زمینه صلح تاکید کرده است.

وزیر خارجه اندونزی همچنین دیدارهای جداگانه با صلاح‌الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه افغانستان و کریم خلیلی داشته است. مرسودی در دیدار با رئیس شورای عالی صلح افغانستان، دعوت نامه رسمی رئیس جمهور اندونزی را به وی تقدیم و از خلیلی خواسته است تا اول ماه آینده به اندونزی سفر کند.

این سفر را باید ورود جدی اندونزی به روند صلح افغانستان تلقی کرد. در فروردین سال جاری اشرف غنی در سفری که به اندونزی داشت، در مورد روند صلح افغانستان با مقامات جاکارتا گفتگو کرد. در این مذاکرات، در زمینه انتقال دفتر سیاسی طالبان از قطر به اندونزی بین مقامات دو کشور گفتگو شد.

همچنین ماه پیش فیض‌الله کاکر سفیر افغانستان در قطر در گفتگویی با یک رسانه اعلام کرد که افغانستان در حال بررسی برای بستن دفتر سیاسی طالبان در قطر است  و دو کشور مقصد بعدی این دفتر خواهند بود. وی ترکمنستان و اندونزی را کاندیداهای مقصد بعدی دفتر طالبان اعلام کرد.
از سویی دیگر، در دیدار اشرف غنی با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، رسانه‌ها از مذاکرات دو رئیس جمهور درباره بستن دفتر طالبان در قطر خبر دادند. دوحه نیز آمادگی خود را برای بستن دفتر طالبان اعلام کرده است.

دفتر سیاسی طالبان در قطر در سال خرداد ماه 92 پس از رایزنی‌های گسترده آمریکا با کابل بنا نهاده شد اما اعتراض کرزی به نحوه افتتاح آن و برافراشته شدن پرچم «امارت اسلامی» سبب شد، این دفتر غیر فعال گردد. از آن زمان تاکنون، دفتر طالبان به گونه غیر رسمی به فعالیت خود ادامه داده و تعدادی از سران طالبان در آن حضور دارند. بسیاری از دیدارهای افراد حقیقی و حقوقی با طالبان از طریق دفتر دوحه انجام می‌شود.

به نظر می‌رسد، کابل و واشنگتن، هدفمندانه در پی انتقال دفتر طالبان از قطر به کشور دیگری (اندونزی یا ترکمنستان) هستند. طالبان در این دو کشور آزادی عملی را که در قطر دارند، نخواهند داشت.
انتهای مطلب
 
 


کد مطلب: 1029

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/event/1029/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir