کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عقب‌نشینی کنگره آمریکا در مقابل پاکستان

آمریکا شرط اقدام علیه «لشکر طیبه» را حذف کرد

Dawn , 23 آبان 1396 ساعت 14:07

کنگره آمریکا برای کمک‌های مشروط 700 میلیون دلاری به پاکستان، اقدام علیه لشکر طیبه را حذف کرد اما مبارزه با شبکه حقانی همچنان یکی از شرط‌های اصلی واشنگتن برای تداوم کمک‌ها به اسلام‌آباد می‌باشد.


ایران شرقی/

کنگره آمریکا برای کمک مالی به پاکستان در سال 2018 شرط اقدام علیه لشکر طیبه را حذف کرد و این کشور فقط باید علیه شبکه حقانی وارد عمل شود.
تعیین شرط اقدام علیه شبکه حقانی و تجدید نظر درباره لشکر طیبه نشان می‌دهد که در حال حاضر افغانستان اهمیت زیادی برای آمریکا پیدا کرده است و این کشور به دنبال کمک گرفتن از پاکستان می‌باشد.

بر اساس گزارش روزنامه داون پاکستان، کنگره آمریکا پی برده است که لشگر طیبه در کشمیر فعال است و ارتباطی با افغانستان ندارد، بنابراین نباید برای اقدام علیه این گروه به پاکستان فشار وارد کرد.
آمریکا به درخواست هند خواهان اقدام پاکستان علیه لشکر طیبه است اما مهار کردن شبکه حقانی در افغانستان  برای واشنگتن اولویت دارد.

پیش از این نیز آمریکا مبلغ 10 میلیون دلار را به عنوان پاداش برای دستگیری رهبر "لشکر طیبه" پاکستان تعیین کرده بود که این کار باعث خوشنودی هند شده بود.
حافظ سعید رهبر لشکر طیبه و متهم اصلی حادثه 2008 بمبئی آزادانه در پاکستان زندگی می‌کند و به سخنرانی در محافل این کشور می‌پردازد.

چندی پیش کنگره آمریکا با کمک ۷۰۰ میلیون دلاری به پاکستان در صورت ادامه مشارکت در مبارزه با تروریسم در افغانستان و اقدام علیه شبکه حقانی موافقت کرد.
دستگیری رهبران شبکه حقانی و لشکر طیبه همچنین مجازات آنها یکی دیگر از شرایط آمریکا برای ادامه کمک مالی به پاکستان بود.

لشکر طیبه یکی از بزرگترین و فعال‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی در جنوب آسیا است که توسط پاکستان پشتیبانی می‌شود.
از اتهامات وارده به لشکر طیبه حمله به پارلمان هند در سال 2001 میلادی و حمله نوامبر سال 2008 میلادی در بمبئی است.
انتهای مطلب/


کد مطلب: 1046

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/event/1046/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir