کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تلاش برای حل تنش افغانستان و پاکستان به روش چینی

​تلاش چین برای کشاندن پروژه 57 میلیارد دلاری به افغانستان

6 دی 1396 ساعت 12:28

چین که میزبان وزرای خارجه افغانستان و پاکستان بود، پس از برگزاری نشست سه جانبه اعلام کرده است که پروژه 57 میلیاردی کریدور اقتصادی چین – پاکستان با هدف اتصال این کریدور به آسیای مرکزی، وارد خاک افغانستان خواهد شد.


 ایران شرقی/ 

نشست سه جانبه وزرای خارجه افغانستان، چین و پاکستان که پیشتر هدف آن ارتقای همکاری‌های اقتصادی، منطقه‌ای، حمل و نقل و مبارزه با تروریسم عنوان شده بود، امروز در پکن برگزار گردید.
صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان در صدر هیئتی بلند پایه و خواجه محمد آصف وزیر خارجه این کشور در این مذاکرات حضور داشتند.
نخستین خبر منتشر شده از نشست وزرای خارجه چین، پاکستان و افغانستان حکایت از آن دارد که پکن در تلاش است تا افغانستان را شامل پروژه 57 میلیارد دلاری کریدور اقتصادی چین – پاکستان موسوم به CPEC کند. بر اساس این خبر رویترز، وزیر خارجه چین پس از برگزاری نشست اعلام کرده است که چین و پاکستان بر اساس معامله برد - برد، در صدد گسترش کریدور CPEC به افغانستان هستند.
 چینی‌ها به واسطه اجرای پروژه بزرگ کریدور اقتصادی خود سرمایه گذاری 57 میلیاردی را در خاک پاکستان متعهد شده است که شامل پروژه‌های زیربنایی و صنایع مختلف می‌شود.
دولت افغانستان که پاکستان به حمایت از گروه‌های شبه نظامی مخالف دولت افغانستان متهم می‌کند، با توجه به روابط نزدیک چین و پاکستان معتقد است که پکن می‌تواند با توجه به نفوذ خود بر اسلام آباد، فشارهای لازم را برای تامین صلح و ثبات افغانستان به پاکستان وارد کند.
CPEC بخشی از پروژه بلند پروازانه پکن با عنوان «یک کمربند – یک جاده» است و چینی‌ها برای تغییر بستر نامساعد منطقه که مانع تحقق CPEC است، در تلاش برای ایجاد همبستگی بین کابل و اسلام‌آباد به روش چینی هستند.

از آنجا که هند برای اتصال به آسیای مرکزی توافق سه جانبه‌ای را با ایران و افغانستان امضا کرده بود تا از طریق بندر چابهار و خاک افغانستان به آسیای مرکزی دسترسی پیدا کند، دور از انتظار نیست که حساسیت هندی‌ها را برانگیزد.
انتهای مطلب/


کد مطلب: 1154

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/event/1154/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir