کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقال محموله‌های ویژه آمریکا به افغانستان از مسیر قزاقستان

5 بهمن 1396 ساعت 11:19


ایران شرقی/

یک هفته پس از سفر نظربایف به آمریکا، یک پایگاه خبری تحلیلی روسی از آمادگی قزاقستان جهت انتقال محموله های ویژه آمریکا به افغانستان خبر داد.

به نقل از پایگاه خبری تحلیلی روسی «CASP-GEO»، «آستانه» و «واشنگتن» پروتکلی در خصوص حمل و نقل ریلی تجاری از طریق خاک قزاقستان را به امضا رساندند که هدف حمایت از استراتژی آمریکا در آسیای جنوبی از طریق ارائه کمک‌های لجستیکی و دسترسی مداوم به افغانستان را دنبال می‌کند.

این سند بنادر قزاقی «آکتاو» و «کوریک» در دریای خزر را به عنوان مسیر حمل و نقل ریلی محموله‌های ویژه آمریکا برای افغانستان در نظر گرفته است.

بدنبال اعلام توافقات امنیتی-نظامی در جریان سفر نظربایف به آمریکا و گفتگوی تلفنی 2 شب پیش پوتین با نظربایف، معاون وزیر امور خارجه قزاقستان صبح امروز در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد، قزاقستان ضمن گسترش روابط با آمریکا، بر تعهدات خود در برابر روسیه و چین پایبند می‌ماند.

طی چند روز گذشته، برخی از مسئولین قزاقی و روسی بر احتمال طرح موضوع خطوط تدارکاتی برای افغانستان در مذاکرات نظربایف با ترامپ اشاره کرده‌اند.

طی ماه‌های اخیر، موضوع انتقال الفبای قزاقی به لاتین، ضبط 22 میلیارد دلار دارایی‌های قزاقستان توسط امریکا و احتمال همکاری‌های امنیتی-منطقه ای میان 2 کشور جهت آزادسازی دارایی بلوکه شده آستانه و همچنین زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال خروج قزاقستان از اتحادیه اقتصادی اوراسیا؛ از موضوعات مهمی است که نتایج سفر نظربایف به آمریکا را در بعد نتایج منطقه‌ای اهمیت بخشیده است.
 


کد مطلب: 1206

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/event/1206/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir