کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقشه پراکندگی حملات داعش در افغانستان

اینفوگرافیک حملات داعش خراسان

19 مهر 1400 ساعت 13:18

در 20 سال گذشته طالبان تهدید شماره یک امنیتی علیه حاکمیت افغانستان محسوب می‌شد و داعش خراسان هر چند قدرت براندازی حاکمیت افغانستان را نداشت اما حجم وسیعی از ایجاد تلفات به غیرنظامیان را به نام خود ثبت کرد. با سقوط حکومت اشرف غنی و به حاکمیت رسیدن طالبان، اکنون داعش خراسان در صدر تهدیدات امنیتی علیه حاکمیت طالبان قرار گرفته است.
با توجه به اهمیت جغرافیای افغانستان و تأثیر تحولات امنیتی آن بر کشورهای همجوار، موسسه مطالعات راهبردی شرق اقدام به رصد و ثبت فعالیت‌ها و حملات داعش خراسان کرده است.


مطالعات شرق/

جاوید حسینی و سمانه اخگری*

پس از به قدرت رسیدن طالبان، داعش خراسان در صدر تهدیدهای امنیتی افغانستان قرار گرفته است. با توجه به اهمیت جغرافیای افغانستان و تأثیر تحولات امنیتی آن بر کشورهای همجوار، موسسه مطالعات راهبردی شرق اقدام به رصد و ثبت حملات داعش خراسان کرده است. نتایج حاصل از این رصد، در اینفوگرافی مقابل به تصویر کشیده است.

تشریح حملات در بازه زمانی
در بازه زمانی 24 مرداد 1400 تا 7 فروردین 1403 (31 ماه) داعش خراسان در مجموع مسئولیت 291 حمله را به عهده گرفته است. همان گونه که نمودار خطی به خوبی پراکندگی این حملات را طی این بازه زمانی نشان می‌دهد، داعش خراسان در 4 ماهه اول حکومت طالبان آغاز طوفانی داشت و ماهانه با حدود 30 حمله توانست حکومت طالبان را با چالش جدی مواجه سازد اما به تدریج این حملات کاهش یافت و در همان سطح باقی مانده است.
 
برای دیدن نقشه با کیفیت اینجا را کلیک کنید.

تشریح در سطح جغرافیا
درباره پراکندگی جغرافیایی حملات داعش در سطح افغانستان، می‌توان مقاصد حمله را به 5 دسته کابل، شرق، شمال و شمال شرق، غرب و جنوب دسته بندی‌کرد. 3 منطقه را می‌توان به عنوان نقاط حاد یا نقاط هدف داعش یاد کرد؛ کابل، شرق و شمال + شمال شرق. بیشترین عملیات‌های داعش خراسان در این 3 جغرافیا صورت گرفته است. غرب و جنوب افغانستان میزبان کمترین حملات بوده‌اند. ولایات مرکزی افغانستان در این بازه زمانی 29 ماهه شاهد هیچ نوع عملیاتی نبوده‌ است. در ماه‌های اخیر، حملات داعش عمدتا در شمال و شمال شرق افغانستان متمرکز بوده است و شرق افغانستان تا حد زیادی از این حملات مصون شده است. این در حالی است که در زمان جمهوریت، داعش در شرق افغانستان جغرافیا در اختیار داشت.
*پژوهشگران موسسه مطالعات راهبردی شرق
انتهای مطلب/


کد مطلب: 2815

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/event/2815/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir