کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تجارت خارجی قزاقستان

روندنگاری تجارت خارجی قزاقستان (2020-2010)

9 آذر 1401 ساعت 14:24

مولف : کارگروه آسیای مرکزی موسسه مطالعات راهبردی شرق

اینفوگرافیک "روندنگاری تجارت خارجی قزاقستان (2010-2020)"، توسط کارگروه آسیای مرکزی موسسه مطالعات راهبردی شرق تهیه و تنظیم شده است.


مطالعات شرق/

مقدمه
قزاقستان با تولید ناخالص ملی 190 میلیارد دلار در سال 2021 بزرگ‌ترین اقتصاد آسیای مرکزی محسوب می‌شود. این سطح ثروت در کنار جمعیت نسبتا کمِ 19 میلیون نفری، سرانه تولید ناخالص ملی این کشور را به بیش از 10 هزار دلار رسانده که رقم نسبتا قابل توجهی است. همچنین تولید ناخالص ملی این کشور در سال 2021 در مقایسه با دوره رکودِ ناشی از پاندمی کرونا در سال 2020 بیش از 20 میلیارد دلار رشد داشته که این نیز در نوع خود قابل تامل است. اقتصاد و تجارت خارجی قزاقستان به طور عمده به ذخایر و منابع زیرزمینی و محصولات کشاورزی این کشور وابسته است. قزاقستان با تولید روزانه حدود 1 میلیون و 600 هزار بشکه نفت و تولید سالیانه بیش از 30 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی، سهم قابل توجهی از بازار منابع هیدروکربنی دارد. این کشور همچنین در حوزه انرژی برق نیز جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انرژی الکتریکی منطقه محسوب می‌شود و همین امر نیز سبب شده تا قزاقستان یکی از قطب‌های تولید رمزارزها در جهان باشد. این کشور دارای منابع معدنی بسیار غنی در حوزه‌های مختلف است و این موضوع در کنار ثبات نسبی و تعامل مناسب با غرب توانسته حجم قابل توجهی از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را برای این کشور به ارمغان بیاورد. مجموع سرمایه‌گذاری کشورهای غربی در کنار روسیه و چین و برخی کشورهای جنوب شرق آسیا در قزاقستان رقمی بیش از 150 میلیارد دلار را تشکیل می‌دهد. قزاقستان همچنین از نوامبر 2015 به عضویت سازمان تجارت جهانی در آمده و همچنین یکی از کشورهای موسس‌ اتحادیه اقتصادی اوراسیا محسوب می‌شود.
 به منظور ایجاد آشنایی بیشتر با محیط تجارت خارجی قزاقستان علی‌الخصوص برای استفاده پژوهشگران، فعالان تجاری و علاقه‌مندان به این حوزه، «موسسه مطالعات راهبردی شرق» اقدام به تهیه و انتشار اینفوگرافیک "روندنگاری تجارت خارجی قزاقستان (2020-2010)" نموده است.
برای دیدن تصویر با کیفیت این اینفوگرافیک اینجا را کلیک کنید.

گزاره‌های تحلیلی در حوزه صادرات

گزاره‌های تحلیلی در حوزه واردات روند تجارت خارجی با ایران


کد مطلب: 3308

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/event/3308/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir