کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روندنگاری تجارت خارجی ازبکستان (2020-2010)

3 دی 1401 ساعت 13:19

اینفوگرافیک "روندنگاری تجارت خارجی ازبکستان (2010-2020)"، توسط کارگروه آسیای مرکزی موسسه مطالعات راهبردی شرق تهیه و تنظیم شده است.


 مطالعات شرق/
 
مقدمه
ازبکستان دومین اقتصاد بزرگ آسیای مرکزی و بزرگ‌ترین بازار مصرف منطقه را به‌واسطه جمعیت 37 میلیون نفری در اختیار دارد. تولید ناخالص ملی این کشور در سال 2021 با رشد 7.4 درصدی نسبت به سال 2020 به رقم 69.24 میلیارد دلار رسیده است. اقتصاد و تجارت خارجی ازبکستان در طول یک دهه اخیر به‌واسطه تغییر در شرایط سیاسی این کشور با گذار به لیبرالیزاسیون اقتصادی و بازار آزاد، تجربیات جدیدی را به ثبت رسانده است. در طول این مدت ازبکستان موافقتنامه‌های تجاری قابل توجهی را با بسیاری از کشورها و اتحادیه‌های اقتصادی و تجاری به امضا رسانده است که می‌توان از جمله آن‌ها به موافقتنامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اروپا، عضویت ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نیز تلاش برای عضویت در سازمان تجارت جهانی اشاره کرد. اگرچه همچنان نتایج و پیامدهای این گذار اقتصادی به وضوح قابل مشاهده نیست، اما به نظر می‌رسد در طول یک دهه آینده نتایج ملموس‌تر این گذار را شاهد باشیم. ازبکستان همچنین سریع‌ترین روند اصلاحات اقتصادی را در آسیای مرکزی تجربه کرده است و روند تجارت خارجی آن نیز در حال تغییر می‌باشد
به منظور ایجاد آشنایی بیشتر با محیط تجارت خارجی ازبکستان علی‌الخصوص برای استفاده پژوهشگران، فعالان تجاری و علاقه‌مندان به این حوزه، «موسسه مطالعات راهبردی شرق» اقدام به تهیه و انتشار اینفوگرافیک "روندنگاری تجارت خارجی ازبکستان (2020-2010)" نموده است.
برای دیدن تصویر با کیفیت این اینفوگرافیک اینجا را کلیک کنید.

گزاره‌های تحلیلی در حوزه صادرات

گزاره‌های تحلیلی در حوزه واردات


کد مطلب: 3330

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/event/3330/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir