کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتشار ویژه نامه

چهل و نهمین ویژه‌نامه موسسه ایران شرقی منتشر شد

موسسه مطالعات آسیای مرکزی و افغانستان-ایران شرقی , 20 شهريور 1398 ساعت 15:41


ایران شرقی/

موسسه مطالعات آسیای مرکزی و افغانستان چهل و نهمین شماره ویژه نامه خود را با موضوع کتابشناسی آسیای مرکزی منتشر کرد.

مجموعه پیش رو با انگیزه یاری رساندن به پژوهشگران و علاقه‌مندان مطالعات حوزه آسیای مرکزی و در جهت دسترسی آسان آنها به فهرست کتاب‌های فارسی این حوزه ؛ اختصاص یافته است.

در عرصه مطالعات آسیای مرکزی در کشورمان، شاهد ادبیات موضوعی به نسبت گسترده و البته پراکنده‌ای هستیم که بخشی از آن ناشی از پیوندها و درهم تنیدگی‌های دیرپای مسائل این کشورها با ایران و همسایگی کشورهای این منطقه با کشورمان می‌باشد که به خصوص در دوران پس از فروپاشی اتحاد شوروی و به موازات تحولات پرشتاب منطقه، نگاه بسیاری از پژوهشگران و صاحبنظران حوزه‌های مطالعاتی مختلف را به خود جلب نموده است.

با توجه به جایگاه ویژه و همچنین اهمیت فزاینده منطقه آسیای مرکزی در جنبه‌های گوناگونِ سیاست خارجی، اقتصادی، امنیت ملی و منافع راهبردی جمهوری اسلامی ایران و با عنایت به وجود شمار زیاد دانشجویان، محققان و پژوهشگران علاقمند به این حوزه مطالعاتی، لزوم گردآوری مجموعه‌ای شامل فهرست کتاب‌های منتشر شده به زبان فارسی در حوزه آسیای مرکزی بیش از پیش آشکار گردید و از آنجا که گسترش و تعمیق شناخت و پژوهش در خصوص این حوزه مطالعاتی از اهداف اصلی موسسه مطالعات آسیای مرکزی و افغانستان (ایران شرقی) می‌باشد، تهیه یک مجموعه کتابشناسی آسیای مرکزی در دستور کار قرار گرفت.

در گردآوری این مجموعه تلاش بر این بوده است که تا حد امکان فهرست تمامی کتاب‌های فارسی با موضوعات تاریخ، جغرافیا، سیاست، اقتصاد و انرژی، امنیتی و نظامی، دین و فرهنگ طی سال‌های 1370 تا بهار 1398 در حوزه آسیای مرکزی جمع‌آوری گردد. لازم به ذکر است که این فهرست شامل کتاب‌هایی با سایر موضوعات مانند شعر و داستان و خاطرات (به جز تعداد معدودی که دارای مضامین تاریخی و فرهنگی یا سیاسی هم بوده‌اند) نمی‌باشد. در این مجموعه، فهرست کتاب‌های حوزه آسیای مرکزی با مشخصات ( پدیدآور. عنوان. مترجم. ناشر و سال نشر) آورده شده است و چینش مطالب نیز بر اساس عناوین اسامی پدیدآورنگان می‌باشد که به ترتیب حروف الفبا و در سه بخش دهه 90 (از سال 1390-بهار 1398)، دهه 80 ( 1380-1389) و دهه 70 (1370-1379) به صورت مجزا مرتب شده‌اند.

امیدواریم این تلاش کوچک، زمینه‌ساز شناخت بیشتر ملت‌های منطقه از یکدیگر شده بر توسعه روابط میان این ملت‌ها اثرگذار باشد. 
  
 


کد مطلب: 2066

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/report/2066/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir