کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افغانستان در سالی که گذشت

تحلیل تحولات افغانستان در سال 1400

27 فروردين 1401 ساعت 12:02

سال 1400 را باید نقطه عطفی در تاریخ کشور افغانستان محسوب کرد. تحولاتی که طی این سال رخ داد سریع، مهم و اثرگذار بودند. خروج غیرمسئولانه نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان، پیشروی برق‌آسای طالبان، فرار اشرف غنی رئیس جمهور این کشور، فروپاشی نظام جمهوری و تشکیل حکومت طالبان تحولاتی بودند که نقش موثر و پیامدهای عمیقی بر سرنوشت مردم این کشور گذاشتند.


مطالعات شرق/

سال 1400 را باید نقطه عطفی در تاریخ کشور افغانستان محسوب کرد. تحولاتی که طی این سال رخ داد سریع، مهم و اثرگذار بودند. خروج غیرمسئولانه نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان، پیشروی برق‌آسای طالبان، فرار اشرف غنی رئیس جمهور این کشور، فروپاشی نظام جمهوری و تشکیل حکومت طالبان تحولاتی بودند که نقش موثر و پیامدهای عمیقی بر سرنوشت مردم این کشور گذاشتند. دامنه تاثیرگذاری این تحولات محدود به افغانستان نمانده و در لایه دوم منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داده است. 
به دلیل موقعیت جغرافیایی و اهمیت حوزه افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه مهم شرقی، مؤسسه مطالعات راهبردی شرق در آغاز هر سال، گزارش تحلیلی جامعی را از تحولات سال گذشته این کشور به مخاطبان  ارائه می‌کند.
در گزارش سال 1400، مهم‌ترین روندها و تحولات افغانستان در حوزه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته‌اند.
انتهای مطلب/
 


شما می‌توانید؛ برای دریافت فایل کامل این بولتن اینجا را کلیک کنید.


کد مطلب: 3052

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/report/3052/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir