کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش و تحلیل تحولات پاکستان در سال 1401

26 فروردين 1402 ساعت 11:39

پاکستان در حالی وارد سال 1401 شد که معضلات مرتبط به حکمرانی طالبان در افغانستان و بحران اقتصادی ناشی از سیاست‌های ناکارآمد، مشکلات مضاعفی را برای این کشور به وجود آورد که در مجموع، باعث برکناری عمران خان و روی کار آمدن شهباز شریف نخست وزیر جدید شد و همچنین ناآرامی‌های اجتماعی- امنیتی را در سطح کشور تقویت کرد.


مطالعات شرق/

پاکستان در حالی وارد سال 1401 شد که معضلات مرتبط به حکمرانی طالبان در افغانستان و بحران اقتصادی ناشی از سیاست‌های ناکارآمد، مشکلات مضاعفی را برای این کشور به وجود آورد که در مجموع، باعث برکناری عمران خان و روی کار آمدن شهباز شریف نخست وزیر جدید شد و همچنین ناآرامی‌های اجتماعی- امنیتی را در سطح کشور تقویت کرد. علاوه بر این عواقب سیل‌های ویرانگر خرداد که تا ماه‌ها  ادامه داشت و تغییرات اقلیمی، مشکلات داخلی را از نظر امنیت غذایی، انسانی و اقتصادی تحت تأثیر تبعات منفی خود قرار داد.

همچنین ستیزه جویان داخلی بخصوص تحریک طالبان پاکستان در قسمت‌های مختلف پاکستان از جمله مناطق قبیله‌ای و ایالت بلوچستان، اقدام‌های تروریستی را علیه دولت فدرال به کار بستند که منجر به کشته و زخمی شدن صدها نفر شد. از سوی دیگر با سر رسیدن مهلت پرداخت بدهی‌ها، کماکان مقام‌های سیاسی و نظامی، تلاش زیادی برای اخذ حمایت‌های مالی صندوق بین‌المللی پول و وام‌های کشورهای دوست، انجام دادند تا بحران اقتصادی را کنترل کنند. در مجموع، چالش‌های حاکمیتی که در نتیجه ضعف‌های زیرساختی اقتصادی شکل گرفت، پتانسیل نوآورانه در بخش‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی را تضعیف کرد و توانست پاکستان را در لیست بحرانی‌ترین و ناامن‌ترین کشورهای جهان در سال 1401 قرار دهد.

کارگروه پاکستان موسسه مطالعات راهبردی شرق در گزارش تحولات پاکستان در سال1401، تلاش می‌کند ابعاد و زوایای مختلف موضوعات مذکور را به اختصار بررسی و تحلیل نماید.
انتهای مطلب/

 

شما می‌توانید؛ برای دریافت فایل کامل این گزارش ویژه اینجا را کلیک کنید.


کد مطلب: 3439

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/report/3439/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir