کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازدید سران احزاب مذهبی پاکستان از موسسه "ایران شرقی"

نائب امیر جماعت اسلامی پاکستان: اتحاد ایران، پاکستان و افغانستان اهمیت بسزایی دارد

28 دی 1398 ساعت 11:17

مولانا لیاقت بلوچ که در رأس هیئتی از موسسه مطالعات آسیای مرکزی و افغانستان بازدید کرد، بر اهمیت اتحاد ایران، افغانستان و پاکستان تاکید و نقش اندیشکده‌های منطقه برای تحقق اتحاد استراتژیک این سه کشور را مهم توصیف کرد.


ایران شرقی/

پنجشنبه 26ام دی ماه 1398، موسسه مطالعات آسیای مرکزی و افغانستان میزبان هیئتی از سران و اعضای ارشد برخی از مهمترین احزاب مذهبی پاکستان بود. مولانا لیاقت بلوچ؛ نائب امیر حزب جماعت اسلامی پاکستان، علامه مقصود احمد سلفی؛ دبیر کل جمعیت اهل حدیث پاکستان، مولانا طاهر حبیب  عضو ارشد جمعیت علمای اسلام پاکستان، حجت الاسلام عارف حسین واحدی؛ دبیر کل شورای علمای شیعه پاکستان، سیدثاقب اکبر نقوی؛ پژوهشگر، نویسنده و رئیس موسسه البصیره و دبیراجرایی ملی یک جهتی کنسول، پیر سید محمد صفدر شاه گیلانی؛ دبیر کل جمعیت علمای پاکستان، رضیت بالله؛ عضو ارشد جمعیت هدیه الهادی به رهبری پیر سید هارون علی گیلانی و ناصر شیرازی معاون دبیر کل مجلس وحدت مسلمین پاکستان که به منظور اظهار همدردی با مردم ایران به دلیل شهادت سردار قاسم سلیمانی وارد این کشور شده‌اند، دعوت موسسه ایران شرقی را برای حضور در نشست هم‌اندیشی بررسی تحولات پاکستان  و منطقه پذیرفتند. اعضای شورای همبستگی ملی پاکستان در این نشست ضمن ابراز تسلیت به مناسبت شهادت سردار سلیمانی، به تشریح دیدگاه‌های خود در زمینه تحولات منطقه و پاکستان پرداختند.
 
مولانا لیاقت بلوچ به عنوان رئیس این هیئت طی سخنانی اظهار داشت که در این برهه که آمریکا جمهوری اسلامی و جهان اسلام را با حملات شیطانی هدف قرار داده است، این هیئت برای رساندن پیام وحدت اسلامی به ایران سفر کرده است. وی ضمن تسلیت شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت که این گونه حملات ملت‌ها را زنده‌تر می‌کند.
نائب امیر حزب جماعت اسلامی پاکستان گفت: مدتی طولانی است که این منطقه به سرزمینی تبدیل شده که استعمارگران عالم بازیگران صحنه آن شده اند. در ابتدا بریتانیا و سپس اتحاد جماهیر شوروی برای تسلط بر افغانستان اقدام کردند که هر دو با شکست مواجه شدند و اکنون آمریکا وارد این منطقه شده و هزاران افغانستانی را به قتل رسانده است اما اکنون هیچ راهی جز مذاکره ندارد. به نظر می‌رسد که زمان شکست آمریکا هم فرا رسیده است.
مولانا بلوچ در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که هر چند خواهان اتحاد همه جهان اسلام هستیم اما در این منطقه اتحاد استراتژیک بین افغانستان، ایران و پاکستان اهمیت بسزایی دارد که می‌تواند توطئه دشمنان را خنثی کند و لازم است که سران این کشورها هماهنگی‌هایی را برای این اتحاد ایجاد کنند.
نائب امیر جماعت اسلامی پاکستان افزود: ما خواهان برپایی نظام جمهوری اسلامی در پاکستان هستیم اما هیئت مقتدره این مسئله را رعایت نمی‌کنند و به همین دلیل است که از حمایت مردم محروم بوده و این کشور نمی‌تواند نقش انقلابی خود را ایفا کند. وی ضمن اشاره به سلطه هند بر مردم مسلمان کشمیر، از عدم اتخاذ موضع مستحکم جهان اسلام در قبال کشمیر اظهار تاسف کرد و از جمهوری اسلامی به دلیل مواضع اصولی آن در قبال کشمیر تشکر و قدردانی کرد.
مولانا بلوچ در ادامه سخنان خود درباره کنفرانس کوالالامپور گفت: جهان اسلام نیازمند راهکار عملی در بسیاری زمینه‌ها از جمله در بعد اقتصادی هستند که با پیشنهاد پاکستان کنفرانس کوالالامپور راه‌اندازی شد اما متاسفانه حکام پاکستان در این نشست شرکت نکردند که یک اقدام نادرست بود. وی افزود که دولت پاکستان باید برای تلافی این عملکرد خود کنفرانسی را در این زمینه راه‌اندازی کند.
نائب امیر جماعت اسلامی پاکستان پس از آشنایی با موسسه مطالعات آسیای مرکزی و افغانستان به اهمیت مراکز مطالعاتی منطقه اشاره کرد و گفت که این اندیشکده‌ها باید به طور جدی برای نزدیک شدن افغانستان، پاکستان و ایران اقدام کنند.
وی در زمینه سیاست‌های عربستان سعودی اظهار داشت که سیاست‌های این کشور مشکلاتی را در منطقه ایجاد کرده است اما حکام سعودی درک خواهند کرد که آمریکا دوست این کشور نیست بلکه برای تاراج دارایی و اقتصاد کشورهای اسلامی به این منطقه آمده و به جای این دارایی‌ها باروت و اسلحه بر جای می‌گذارد که حاصلی جز کشتار ندارد.

علامه عارف حسین واحدی دبیر کل شورای علمای شیعه پاکستان طی سخنانی اظهار داشت: اندیشه محمدعلی جناح حرکت پاکستان در یک مدار مشخص بود اما پس از وی، کشور پاکستان بعضا به دست کسانی افتاد که سیاست‌های انگلیس را دنبال کردند. با این وجود مردم پاکستان بر همان آرمان‌های جناح پایبند هستند که نمونه آن واکنش مردم به شهادت سردار سلیمانی و ابراز انزجار از آمریکا بود. علامه واحدی بیان داشت که خط لوله صلح و کریدور اقتصادی چین – پاکستان هر دو می‌توانند سبب شکوفایی اقتصاد پاکستان شوند و ما به سیاستمداران پاکستان برای اجرایی شدن این طرح‌ها اصرار می‌کنیم اما فشار آمریکا بر دولتمردان پاکستان برای توقف , CPEC و عدم اجرایی شدن خط لوله صلح کاملا محسوس است. امیدواریم روزی فرا برسد که سیاستمداران پاکستانی با مردم همراه شوند.
علامه واحدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که شورای همبستگی ملی پاکستان که متشکل از دئوبندی‌ها، سلفی‌ها، بریلوی‌ها و شیعیان است در موضعی واحد ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا را محکوم کردند و رسانه‌های پاکستان هم در تیترهای اول خود به شهادت سردار سلیمانی اشاره کرده و خواهان خروج آمریکا از منطقه شدند.
وی اظهار داشت که در نشست‌های مختلف خواهان رفع تنش بین ایران و عربستان و برقراری پیوند بین این دو کشور هستیم تا جهان اسلام تقویت شود اما دشمنان مانع آن هستند.

مولانا طاهر حبیب عضو حزب جمعیت علمای پاکستان در سخنانی روابط پاکستان، ایران و افغانستان را مهم بر شمرد و با اشاره فرصت از دست رفته تاریخی مجاهدین پس از شکست ارتش شوروی، اظهار امیدواری کرد که پس از خروج آمریکا از افغانستان، در این کشور جنگ داخلی درنگیرد. وی به نقش اندیشکده‌ها در این زمینه اشاره کرد و توصیه کرد تا برای پیشگیری از جنگ داخلی در افغانستان تلاش شود.









انتهای مطلب/


کد مطلب: 2155

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/roundtable/2155/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir