کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راهکار دولت پاکستان برای ادغام مدارس دینی در نظام آموزشی رسمی

چگونگی ساماندهی مدارس دینی پاکستان با هدف تربیت نیروی انسانی کارآمد

17 مهر 1398 ساعت 13:37

مترجم : منصوره اسکندران

یکی از وعده‌های مهم انتخاباتی جنبش تحریک انصاف پاکستان، تبدیل نظام آموزشی ناموزون این کشور به یک نظام جامع و فراگیر و فراهم ساختن فرصت برای جوانان تمام اقشار جامعه برای کسب مجموعه مهارت‌های لازم در جهت به دست آوردن اشتغال و تعامل سازنده با جامعه بوده است.
ناتوانی سیستم آموزشی فعلی در تأمین اهداف آموزشی برای بسیاری از جوانان، به طور مؤثر آنها را از فعالیت اقتصادی و اجتماعی محروم کرده و کماکان یکی از مهمترین چالش‌های پاکستان است.
دولت برای رسیدگی به این امر، به دنبال جذب سه میلیون جوان به سیستم آموزش رسمی است. این عده در حال حاضر در بیش از 30 هزار مدرسه دینی ثبت نام كرده‎اند. در راستای این هدف، دولت پاکستان طی یک سال گذشته، مجموعه‎ای از مباحثی را با سازمان تنظیم المدارس پاکستان برای دستیابی به توافقی جامع برگزار کرده است که براساس آن حوزه‌های علمیه در سیستم آموزش رسمی جذب می شوند.


ایران شرقی/

یکی از وعده‌های مهم انتخاباتی جنبش تحریک انصاف پاکستان، تبدیل نظام آموزشی ناموزون پاکستان به یک نظام جامع و فراگیر و فراهم ساختن فرصت برای جوانان همه قشرهای جامعه برای کسب مجموعه مهارت‌های لازم در جهت به دست آوردن اشتغال و تعامل سازنده با جامعه بوده است.
ناتوانی سیستم آموزشی فعلی در تأمین اهداف آموزشی برای بسیاری از جوانان، به طور مؤثر آنها را از فعالیت اقتصادی و اجتماعی محروم کرده و کماکان یکی از مهمترین چالش‌های کشور است.
دولت، برای رسیدگی به این امر، به دنبال جذب سه میلیون جوان به سیستم آموزش رسمی است. این عده در حال حاضر در بیش از 30000 مدرسه دینی (حوزه‌های علمیه) ثبت نام كرده‎اند. در راستای این هدف، دولت طی یک سال گذشته، مجموعه‎ای از مباحث جامع را با سازمان تنظیم المدارس پاکستان (ITMP)، که مجموعه‌ای از پنج هیئت علمی ‌در کشور است، برای دستیابی به توافقی جامع برگزار کرده است که براساس آن حوزه‌های علمیه در سیستم آموزش رسمی جذب می شوند.
برای شروع، کلیه مدارس سراسر کشور توسط وزارت آموزش و پرورش فدرال ثبت می‌شوند. این وزارتخانه همچنین متعهد شده است كه در جهت ارتقاء معیارهای تدریس و گسترش برنامه درسی به خارج از موضوعات غیرمذهبی، به تجهیز مدارس کمک کند. برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‎ای و امکانات مربوط به آن نیز ارائه خواهد شد.
براساس این توافق، کلیه دانشجویان مدارس دینی موظف هستند امتحانات استاندارد کلاس‌های 8 و 10 (ابتدایی) و 12 (متوسطه) را طبق برنامه درسی رسمی، که طی چهار تا پنج سال آینده عملی می‌شود، بگذرانند.
دولت برآمده از جنبش تحریک انصاف پاکستان (PTI) می‌تواند به واسطه‌ی تلاش خود که با هدف ساماندهی مدارس دینی و منطبق نمودن آنها با سیستم آموزش و پرورش رسمی انجام می‌شود، اعتبار قابل توجهی را به دست آورد، در حالی که بسیاری از دولت‌های قبلی برای چنین توافق جامعی، تلاش کرده و با شکست مواجه شده‌اند.
تلاش‌های قبلی در جهت اصلاحات در زیر چتر امنیت ملی انجام شده بود كه ناعادلانه این مدارس را به ارتباط با افراط‌گرایی محكوم می‌كرد. گرچه این تلاش‌ها با بهانه‌ی آموزش همه جانبه ارائه می‌شد، اما هدف از اصلاحاتِ قبلی، کنترلِ بیشتر این بخش به منظور ریشه‎کن کردن جنگ‌طلبی بود. در مقابل، دولت فعلی بر این موضوع به عنوان یکی از استراتژی‌های کلی آموزش متمرکز شده است که امکان دستیابی به آموزشِ با کیفیت را برای جوانانِ تمامی‌اقشار جامعه فراهم سازد.
مهم این است که هیئت‌های مختلف حوزه علمیه ازجمله تنظیم المدارس پاکستان (ITMP)، همچنان به ارائه برنامه‌های درسی دینی و ارزشیابی خود ادامه می‌دهند. چنین چیدمانی، میل این هیئت‌ها را به حفظ كنترل و تسلط بر جنبه غیرمذهبی آموزش تعدیل می‌کند، در حالی كه گسترش برنامه‌های درسی و گنجاندن موضوعات اصلی آموزشی را به دولت می‌سپرد.
 
دولت برآمده از جنبش تحریک انصاف پاکستان (PTI) می‌تواند به واسطه‌ی تلاش خود که با هدف ساماندهی مدارس دینی و منطبق نمودن آنها با سیستم آموزش و پرورش رسمی انجام  اعتبار قابل توجهی را بدست آورد، درحالی که بسیاری از دولت‌های قبلی برای چنین توافق جامعی، تلاش کرده و با شکست مواجه شده‌اند.
چالش‌های بسیاری در مورد اجرای کامل توافق بین دولت و سازمان تنظیم مدارس پاکستان (ITMP) وجود دارد. بسیاری از این چالش‌ها از نظر ماهیت، کاملاً اجرایی هستند که یک کمیته عالی متشکل از نمایندگان دولت و مدارس، به ریاست دبیر آموزش و پرورش فدرال، برای اطمینان از اجرا و انجام صحیح و بی‌نقص مفاد توافق تشکیل شده است.
وزارت آموزش و پرورش فدرال همچنین هیئت عمومی ‌آموزش دینی را با دوازده دفتر منطقه‌ای در سرتاسر کشور و دفتر مرکزی در اسلام آباد تشکیل می‌دهد. این کار با بودجه اولیه حداقل 2 میلیارد روپیه انجام خواهد شد. دولت در حال حاضر به منظور ایجاد اطمینان و شفافیت، در نظر دارد امکان افتتاح حساب بانکی برای بسیاری از مدارس را تسهیل کند، همچنین به آموزش مدیران مدارس در جهت مدیریت مناسب حساب‌های بانکی و امور مالی مرتبط کمک کند.
موفقیت در ادغام مدارس با سیستم آموزشی، مستلزم هماهنگی کامل بین مقامات فدرال و ایالتی است زیرا ایالت‌ها بر اجراء و کنترل اصلاحات آموزشی نظارت دارند. در همین راستا، وزیر آموزش و پرورش فدرال اعلام کرده است که وی در کنفرانس وزیران آموزش و پرورش ایالتی (IPMC)، تحولات اخیر را با همگی به اشتراک خواهد گذاشت تا به تمام ذی نفعان، در اجرای صحیح اصلاحات کمک کند.
سرانجام، شورای ملی برنامه درسی (NCC) که توسط دولت ایجاد شده است، منحصراً بر روی بازنگری برنامه‌های درسی موجود کار می‌کند. انتظار می‌رود که تا مارس 2020 یک برنامه درسی تازه  و بازنگری شده، مطابق با شرایط روز، آماده شود. این برنامه درسی جدید در کلیه رشته‌های آموزشی، از جمله در مدارس دینی تدریس می‌شود. امید است که برنامه درسی جدید، مطالب به روز و جدیدی را در اختیار دانشجویان قرار دهد و تعلیم و تربیت مدرن را منعکس کند، به گونه‌ای که در دانش آموزان، توانایی تفکر انتقادی را توسعه دهد تا درک جامعی از موضوعات معاصر بدست آورند.
هدف از این اصلاحات دقیقاً مانند سایر مدارس دولتی و خصوصی، آماده‌سازی جوانان و فراهم شدن امکان ورود آنها به جامعه به عنوان افراد تحصیل کرده، نیروی کار و عضو فعال جامعه مدرن، در بزرگسالی است. این اصلاحات باید روایت عمدتاً غیرواقعی اما شایع را که بیان می کند بسیاری از مدارس با جنگ‌طلبی و افراط‌گرایی در ارتباط هستند، تغییر دهد. امید است در آینده‎ای نه چندان دور، دانش آموزان مدارس دینی بتوانند با فارغ‎التحصیلان مدارس دولتی و خصوصی در بازار کار رقابت کرده و همچنین در نظر عموم مردم به عنوان شهروندانی با ارزش پذیرفته شوند.
انتهای مطلب/


«آنچه در این متن آمده به معنای تأیید محتوای آن از سوی «موسسه ایران شرقی» نیست و تنها در راستای اطلاع رسانی و انعكاس نظرات تحليلگران و منابع مختلف منتشر شده است» 


کد مطلب: 2091

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/translate/2091/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir