کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روندنگاری تجارت خارجی تاجیکستان (2020-2010)

24 آذر 1401 ساعت 10:38

اینفوگرافیک "روندنگاری تجارت خارجی تاجیکستان (2010-2020)"، توسط کارگروه آسیای مرکزی موسسه مطالعات راهبردی شرق تهیه و تنظیم شده است.


مطالعات شرق/

 کارگروه آسیای مرکزی مؤسسه مطالعات راهبردی شرق

مقدمه

تاجیکستان با تولید ناخالص ملی 8.75 میلیارد دلار در سال 2021 یکی از ضعیف‌ترین اقتصاد‌ها را در میان جمهوری های استقلال یافته از شوروی سابق تشکیل می‌دهد. این رقم در کنار جمعیت 10 میلیونی، سرانه تولید ناخالص ملی این کشور را به کمتر از 1000 دلار رسانده و علی‌رغم یک رشد جزئی در سال 2021 در رقم 897.1 دلار تثبیت کرده است. از این حیث تاجیکستان فقیرترین جمهوری در میان جمهوری‌های شوروی سابق است. این موضوع بنا به دلایل مختلفی روی داده که از جمله عوامل اصلی آن می‌توان به جغرافیای نامناسب برای کشاورزی، فقدان منابع هیدروکربنی، عدم سرمایه‌گذاری در صنعت و ناکارآمدی دولت در هدایت تجارت و اقتصاد اشاره کرد. در حال حاضر بخش مهمی از تولید ناخالص ملی حدوداً 9 میلیارد دلاری تاجیکستان به حوزه خدمات وابسته است که عموماً از طریق حدود 2 میلیون کارگر مهاجر در روسیه و وجوهات ارسالی آن‌ها تأمین می‌شود. تاجیکستان همچنین از سال 2013 به سازمان تجارت جهانی پیوسته است، اما چندین بار از عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا با وجود پیشنهاد روسیه خودداری کرده است. تاجیکستان حتی عضویت ناظر در این اتحادیه را نیز نپذیرفته و از مزیت‌های تجاری و اقتصادی عضویت در آن نیز محروم است. این موضوع سبب شده تا این کشور تجارت کوچکی داشته باشد که عموماً مبتنی بر صادرات مواد اولیه و واردات طیف گسترده‌ای از محصولات مصرفی است. بخش عمده منابع مالی در اقتصاد و تجارت این کشور پس از مهاجرین کاری از طریق برخی صنایع معدنی نظیر آلومینیوم، طلا، سرب و روی، و نیز کشت پنبه و صادرات برخی محصولات کشاورزی و برق تأمین می‌شود. بی‌ثباتی سیاسی ناشی از افزایش اقتدارگرایی، بی‌ثباتی امنیتی ناشی از مجاورت با افغانستان و فقدان ابزارهای امنیتی کارآمد برای مقابله با تهدیدها، فساد گسترده در ساختارهای اقتصادی، عدم شفافیت در واگذاری مجوزها و عدم سهولت فضای کسب‌وکار و برخی عوامل دیگر نیز از جمله موانع اصلی سرمایه‌گذاری در این کشور بوده‌اند. همین امر نیز زمینه‌ساز عدم رشد صنعت در این کشور شده است.

به منظور ایجاد آشنایی بیشتر با محیط تجارت خارجی تاجیکستان علی‌الخصوص برای استفاده پژوهشگران، فعالان تجاری و علاقه‌مندان به این حوزه، «موسسه مطالعات راهبردی شرق» اقدام به تهیه و انتشار اینفوگرافیک "روندنگاری تجارت خارجی تاجیکستان (2020-2010)" نموده است.
برای دیدن تصویر با کیفیت این اینفوگرافیک اینجا را کلیک کنید.

گزاره‌های تحلیلی در حوزه صادرات

 
 

گزاره‌های تحلیلی در حوزه واردات
 
 
 
روند تجارت خارجی با ایران انتهای مطلب/
 


کد مطلب: 3322

آدرس مطلب :
https://www.iess.ir/fa/event/3322/

موسسه مطالعات راهبردي شرق
  https://www.iess.ir