English
پنجشنبه ۱ آبان ۱۴۰۴ ساعت: ۱۱:۱۲
  • صفحه نخست
  • کشورهای هدف
    • افغانستان
    • پاکستان
    • آسیای مرکزی
    • ترکمنستان
    • تاجیکستان
    • قزاقستان
    • قرقیزستان
    • ازبکستان
  • موضوعات
    • سیاسی
    • امنیتی
    • اقتصادی
    • اجتماعی و فرهنگی
  • انتشارات
    • نشریه تخصصی
    • اینفوگرافیک
    • ویژه‌نامه
    • گاهنامه
گزارش تحلیلی > قرقیزستان
تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۴
جالب است
۰
اصلاح قانون اساسی و افزایش اختلافات سیاسی در قرقیزستان
«الکساندر کنیازف» تحلیلگر مسائل سیاسی روس در یادداشتی، نسبت به پیش نویس طرح اصلاح قانون اساسی قرقیزستان مطالبی را عنوان کرد.
اصلاح قانون اساسی و افزایش اختلافات سیاسی در قرقیزستان
ایران شرقی/ در این یادداشت آمده است: بنابر ادعای طراحان پیش نویس اصلاح قانون اساسی قرقیزستان، این اقدام با هدف انتقال کشور به سیستم مدیریت تمام عیار پارلمانی صورت گرفته است. ولی نگاه اجمالی به عمده ترین موارد اصلاح قانون اساسی که در طرح پیشنهادی آمده نشان می دهد که واقعیت با آنچه در خصوص ضرورت این اقدام مطرح می‌شود تا حدود زیادی متفاوت می‌باشد.
با توجه به موضوع وظایف و اختیارات قوای سه‌گانه که در این طرح پیشنهادی آمده است، می‌توان به این نتیجه رسید که سیستم جدید مدیریتی قرقیزستان بیشتر «نخست‌وزیری» خواهد بود.
البته تقویت نقش نخست‌وزیری هنوز به این معنا نیست که در صورت انجام اصلاح قانون اساسی، وضعیت بی ثبات مربوط به بحث اشغال این کرسی که طی بیش از 5 سال اخیر قرقیزستان را مشغول به خود داشته است، پایان خواهد یافت.
در 25 سال استقلال قرقیزستان 28 نفر نخست‌وزیری این کشور را تجربه کرده‌اند که آخرین آنها «ساران بای ژین بیک اف» نخست‌وزیر فعلی می‌باشد که معلوم نیست تا چه مدتی در این سمت باقی خواهد ماند.
اما همان گونه که اشاره شد در پیش نویس اصلاح قانون اساسی قرقیزستان تقویت نقش نخست‌وزیر در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال نخست‌وزیر (و همچنین معاونین وی) همزمان می توانند وکالت خود در پارلمان را حفظ کرده و پس از کنار رفتن دوباره به پارلمان برگردند. این در حالی است که آنها ضمن اجرای مسئولیت نیز حق شرکت در جلسات عمومی پارلمان به عنوان نماینده را نیز دارند.
علاوه بر آن، بر اساس ماده 86 پیش نویس قانون اساسی، نخست‌وزیر ابزارهای جدیدی برای اعمال فشار بر پارلمان را به دست خواهد آورد.
زیرا طبق قانون اساسی سال 2010، نخست‌وزیر طی یک سال فقط یک دفعه حق دارد خواستار طرح بحث رای اعتماد پارلمان نسبت به دولت شود که در صورت عدم جلب اعتماد، رئیس جمهور باید یا استعفای دولت را بپذیرد و یا پارلمان را منحل کند.
اما بر اساس پیش نویس جدید، نخست‌وزیر می‌تواند بدون محدودیت خواستار رای اعتماد پارلمان به دولت شود (همراه با پیامدهای که در صورت عدم جلب اعتماد پارلمان به همراه خواهد داشت). به طور طبیعی پارلمان به خاطر پرهیز از احتمال منحل شدن خود بیشتر به فکر کنار آمدن با دولت خواهد شد. این در حالی است که بر اساس ماده پیشنهادی 87، نخست‌وزیر می‌تواند به صورت مستقل اقدام به کنار گذاشتن یکی از اعضای دولت و یا کل کابینه کند.
با این حال می‌توان گفت که موضوع رای اعتماد پارلمان به دولت به نوعی نقش شاخص تعیین میزان حسن نیت اعضای مجلس نسبت به نخست‌وزیر را اجرا خواهد کرد.
معلوم است که در صورت تسلط یک گروه سیاسی بر پارلمان(در حال حاضر حزب سوسیال دموکرات قرقیزستان از چنین وضعیتی برخوردار است)، قوای مقننه به راحتی به آلت دست تبدیل شوند.
یعنی سیستم بازدارندگی و موازنه قوا در قرقیزستان که قبل از این هم با مشکلات متعددی رو به رو بود، در صورت به تائید رسیدن پیش نویس اصلاح قانون اساسی عملا از بین خواهد رفت و قدرت واقعی در اختیار ائتلاف رئیس جمهور و نخست‌وزیر قرار خواهد گرفت.
در شرایط فعلی جامعه قرقیزستان که بیشتر حالت قبیله‌ای دارد، این اقدام عملا به معنای طبقه بندی منطقه‌ای نخبگان بوده و منجر به برخورد بیشتر منافع میان آنها خواهد شد که برای ثبات و امنیت این کشور پیامدهای نگران کننده‌ای به همراه خواهد داشت.
 

کد خبر:248

اشتراک گذاری
مولف : الکساندر کنیازف
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *

 

مقاله

مواضع و پیام‌های هفتمین نشست مشورتی «فرمت مسکو»
مواضع و پیام‌های هفتمین نشست مشورتی «فرمت مسکو»
تأثیر شناسایی طالبان توسط روسیه بر سیاست پاکستان در قبال افغانستان
تأثیر شناسایی طالبان توسط روسیه بر سیاست پاکستان در قبال افغانستان
درگیری پاکستان و حکومت طالبان؛ ریشه‌ها و پیامدها
درگیری پاکستان و حکومت طالبان؛ ریشه‌ها و پیامدها
دیپلماسی هسته‌ای قزاقستان: نمونه‌ای از موازنه‌سازی فعال در سیاست خارجی
دیپلماسی هسته‌ای قزاقستان: نمونه‌ای از موازنه‌سازی فعال در سیاست خارجی

مصاحبه

​بازخورد تجاوز رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران در آسیای مرکزی
​بازخورد تجاوز رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران در آسیای مرکزی
پیامدهای استقرار دولت جولانی در سوریه بر آسیای مرکزی
پیامدهای استقرار دولت جولانی در سوریه بر آسیای مرکزی
موقعیت تاجیکستان در فرایند هم‌گرایی ترکی در آسیای مرکزی
موقعیت تاجیکستان در فرایند هم‌گرایی ترکی در آسیای مرکزی
چشم‌ انداز سیاست خارجی ترکیه در آسیای مرکزی
چشم‌ انداز سیاست خارجی ترکیه در آسیای مرکزی

ترجمه

آسیای مرکزی و چالش‌های ترانزیتی در سایۀ رقابت قدرت‌ها در افغانستان
آسیای مرکزی و چالش‌های ترانزیتی در سایۀ رقابت قدرت‌ها در افغانستان
راهبرد تأمین امنیت آسیای مرکزی در شرایط فروپاشی نظم جهانی
راهبرد تأمین امنیت آسیای مرکزی در شرایط فروپاشی نظم جهانی
«داعش خراسان»: محور ترکیه
«داعش خراسان»: محور ترکیه
نگاهی به افزایش تولید پهپادها در آسیای مرکزی در بحبوحۀ بحران‌های جهانی
نگاهی به افزایش تولید پهپادها در آسیای مرکزی در بحبوحۀ بحران‌های جهانی
🔻514مین نشریه تخصصی "مطالعات شرق" منتشر شد.
 
'
  • پيوندها
  • ارتباط با ما
  • دربارۀ ما
  • آرشيو
جستجوی پيشرفته
نقل و نشر مطالب با ذکر منبع آزاد است
توليد شده توسط نرم افزار جامع ”استوديو خبر“