English
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ ساعت: ۱۷:۵۲
  • صفحه نخست
  • کشورهای هدف
    • افغانستان
    • ترکمنستان
    • تاجیکستان
    • قزاقستان
    • ازبکستان
    • قرقیزستان
    • پاکستان
    • حوزه مشترک
  • موضوعات
    • سیاسی
    • امنیتی
    • اقتصادی
    • اجتماعی و فرهنگی
  • انتشارات
    • نشریه تخصصی
    • ویژه‌نامه
    • اینفوگرافیک
    • گاهنامه
گزارش تحلیلی > پاکستان
تاریخ انتشار
پنجشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۴:۱۵
جالب است
۷
سفر نخست‌وزیر پاکستان به ایران
اهداف و آثار سفر نخست‌وزیر پاکستان به ایران
سفر شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان به تهران، در چارچوب سفرهای چهارگانه‌ به کشورهای منطقه، نشان‌دهندۀ اهمیت راهبردی روابط پاکستان و ایران در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی است. این سفر در شرایطی صورت می‌گیرد که هر دو کشور با چالش‌های متعدد داخلی، منطقه‌­ای و بین‌المللی مواجه هستند و لزوم تقویت همکاری‌های دوجانبه برای مقابله با تحریم‌ها، بحران‌های اقتصادی و تنش‌های ژئوپلیتیکی از الزامات تعمیق روابط دو کشور است.
اهداف و آثار سفر نخست‌وزیر پاکستان به ایران
🖊️ نویسنده: مریم خالقی‌نژاد؛ دکتری علوم سیاسی و پژوهشگر مسائل پاکستان
⏱️ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 13 دقیقه 

اهداف و آثار سفر نخست‌وزیر پاکستان به ایران

مقدمه

مطالعات شرق | سفر شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان به تهران، در چارچوب سفرهای چهارگانه‌ به کشورهای منطقه، نشان‌دهندۀ اهمیت راهبردی روابط پاکستان و ایران در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی است. این سفر در شرایطی صورت می‌گیرد که هر دو کشور با چالش‌های متعدد داخلی، منطقه‌­ای و بین‌المللی مواجه هستند و لزوم تقویت همکاری‌های دوجانبه برای مقابله با تحریم‌ها، بحران‌های اقتصادی و تنش‌های ژئوپلیتیکی از الزامات تعمیق روابط دو کشور است. 

به موازات سخنان منتشر شده از سوی مقام‌های تهران و اسلام­‌آباد در خصوص اهمیت سفر و برخی دستاوردهای محتمل آن، پرداختن به نتایج سفر شهباز شریف به تهران و تحلیل تأثیرات عمیق این سفر بر روابط طرفین، هدف نوشتار حاضر است و تلاش شده تا راهبردهای آینده‌نگر برای تقویت مناسبات ایران و پاکستان در حوزه‌های کلیدی مانند انرژی، تجارت، فرهنگ و امنیت مورد بررسی و پیشنهاد قرار گیرد. این سفر نه تنها به‌عنوان یک رویداد دیپلماتیک مهم تلقی می‌شود، بلکه فرصتی است برای هر دو کشور تا همکاری‌های خود را در سطحی گسترده‌تر و عمیق‌تر ساماندهی کنند.

پیشینۀ روابط ج.ا.ایران و پاکستان

روابط ایران و پاکستان از زمان استقلال پاکستان در ۱۹۴۷ تاکنون، تحت تأثیر عوامل تاریخی، ژئوپلیتیکی و مذهبی قرار داشته است که شاید بتوان برای این روابط چهار دورۀ زمانی را مطرح کرد. 

دورۀ اول، به دهه‌های ابتدایی بعد از استقلال پاکستان مربوط می­‌شود که روابط دو کشور عمدتاً مثبت بوده است. ایران نخستین کشوری بود که پاکستان را به رسمیت شناخت و دو طرف در سازمان‌های منطقه‌ای مانند سنتو همکاری می‌کردند. با این حال، پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، اختلاف‌های ایدئولوژیک میان ج.ا.ایران و حکومت نظامی پاکستان موجب فاصله‌گیری نسبی شد. 

دورۀ دوم از روابط در دهۀ ۱۹۸۰، حمایت ایران از شیعیان پاکستان و پشتیبانی پاکستان از مجاهدین افغان (با محوریت سنی‌ها) موجب ایجاد تنش در روابط فی مابین شد. همچنین، اختلاف بر سر مسئلۀ کشمیر و مواضع ایران در قبال هند، از دیگر چالش‌های دو کشور در این دوره تلقی می­‌شود. اما با توجه به اتخاذ برخی تدابیر مناسب در عین وجود این چالش‌ها، همکاری‌های اقتصادی، به‌ویژه در حوزۀ انرژی، همواره مورد توجه بوده است و دو کشور علی‌رغم برخی فراز و فرودها، همواره تعاملات خود را هرچند محدود، در محورهای مختلف حفظ کرده­‌اند.

 دورۀ سوم روابط مربوط به زمان پس از وقایع سپتامبر ۲۰۰۱ و تشدید بحران افغانستان است، دو کشور در مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر همکاری کردند، اما رقابت میان عربستان سعودی (متحد پاکستان) و واکنش­‌های عربستان در قبال سیاست‌­های اتخاذی ایران، روابط را تحت تأثیر قرار داد و برخی از جنبه­‌های تعاملی میان دو کشور کاهش یافتند. 

آنچه که اکنون و در سال‎‌های اخیر می­‌توان از آن به عنوان دورۀ چهارم نام برد، ادامۀ روابط و تمایل پاکستان به حفظ توازن میان ایران و عربستان است. البته چالش‌های مرزی ناشی از فعالیت گروه‌های جدایی‌طلب بلوچ و تاثیر مداخلات غرب در تصمیم‌های پاکستان از عوامل تعیین‌کننده در روابط دو کشور هستند. در طول روابط تاریخی دو کشور به رغم فراز و نشیب‌ها، وجود منافع مشترک اقتصادی و امنیتی، ظرفیت بهبود روابط را حفظ کرده‌ است و بخصوص در سال‌­های اخیر می‌­توان به تعمیق روابط میان دو کشور به نسبت دوره­‌های گذشته اشاره کرد.

دوره زمان عوامل موثر و تاثیرگذار در روابط دو کشور
اول 1947 و استقلال پاکستان به رسمیت شناختن پاکستان، همکاری­ در سازمان­‌های منطقه­‌ای
دوم دهۀ 1980 مسئلۀ کشمیر، شیعیان پاکستانی، مجاهدین افغانی
سوم پس از 2001 تشدید بحران افغانستان، مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر، روابط پاکستان و عربستان
چهارم سال­‌های اخیر چالش­‌های مرزی، منافع مشترک اقتصادی و امنیتی، حفظ توازن از سوی پاکستان

با در نظر گرفتن چهار دورۀ مهم زمانی در روابط ایران و پاکستان که پیشتر ذکر شد به طور کلی روابط ایران و پاکستان همواره تحت تأثیر عوامل زیر بوده‌اند: 

  1. روابط تاریخی و فرهنگی: اشتراک‌های مذهبی و زبانی بین دو کشور

  2. همکاری‌های امنیتی: همکاری در مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر

  3. چالش‌های سیاسی: تفاوت در روابط با غرب و عربستان (نزدیکی پاکستان به عربستان در برهه‌­های قبلی، در مقابل تنش ایران و عربستان که بر روابط میان دو کشور سایه افکنده بود)

  4. مسائل اقتصادی: عدم تحقق کامل توافق‌های تجاری به‌ویژه در حوزۀ انرژی (مانند خط لوله گاز ایران-پاکستان)

  5. تنش‌های مرزی: حضور گروه‌های جدایی‌طلب در مرزهای مشترک و اتهام‌های دو کشور به یکدیگر دربارۀ حمایت از این گروه‌ها

شاید مورد مهمی که منجر به برخی بازنگری­‌ها در روابط دو کشور شده است را باید از لنز تحریم‌­ها و سپس نظم بین‌المللی و تاثیراتش بر منطقه بررسی کرد. در سال‌های اخیر، با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بحران اقتصادی پاکستان، نیاز به همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور افزایش یافته است و همین امر منجر به اتخاذ راهبرد­های متفاوت در مقایسه با سال­‌های قبل شده است. 

به همین دلیل است که بعد از اعلام مواضع و میانجیگری ایران در تنش میان هند و پاکستان، با سفر نخست‌وزیر پاکستان به ایران، تلاش‌های مشترک برای تقویت روابط تجاری و عملی کردن برخی از قراردادها و تعهدنامه‌­ها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. این تحولات نشان‌دهندۀ آن است که دو کشور در پی یافتن راه‌حل‌های عملی برای عبور از چالش‌های ناشی از تحریم‌ها و بحران‌های داخلی و منطقه‌­ای هستند.

اهداف سفر شهباز شریف به ایران 

اهداف سفر

  •   تشکر از حمایت‌های ایران: از ماجرای هفته­‌های قبل میان پاکستان و هند تا دوره‌های بحرانی (مانند سیل ۲۰۲۲ پاکستان)، ایران همیشه کمک‌های انسانی به اسلام‌آباد ارائه کرده است و حسن نیت خود را به نمایش گذاشته است
  • جلب حمایت منطقه‌ای: کشمیر، منطقۀ حیاتی برای پاکستان است و اسلام‌آباد برای رسیدن به اهدافش در این منطقه، نیاز به همراهی افکار عمومی و همراهی دولت­‌های منطقه­‌ای و بین‌المللی دارد. پاکستان به دنبال حمایت ایران در موضوع کشمیر و سایر مسائل بین‌المللی است.
  • تقویت روابط اقتصادی: بحث دربارۀ افزایش مبادلات تجاری و حل مشکلات طرح‌های مشترک مانند خط لولۀ گاز ایران- پاکستان که پاکستان در سال­های قبل بنابر دلایلی مانند مداخلۀ آمریکا از اتمام این توافق و اجرایی کردن آن در زمان مقرر، خودداری کرده بود.
  • همکاری‌های امنیتی: توافق برای مقابله با تروریسم و گروه‌های تندرو در مرزهای مشترک که همواره از دغدغه‌های دو کشور بوده است.

مهمترین چشم‌اندازهای بعد از سفر

اتفاق مذکور، بی‌تردید تاثیراتی را بر روابط دو کشور حتی در سطح اولیه خواهد داشت. لذا چشم‌­اندازهای امکان‌پذیر بعد از اتمام سفر در روابط دو کشور، می‌­توانند به شرح زیر باشند:

  • توافق‌نامه‌های تجاری: امضای تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه‌های انرژی، کشاورزی و بانکی.
  • گفت‌وگوهای امنیتی: تشکیل کمیتۀ مشترک برای مقابله با تروریسم مرزی.
  • اتخاذ برخی تدابیر درحل اختلاف‌های مرزی: توافق برای کاهش تنش‌ها در مناطق مرزی بلوچستان.
  • تقویت دیپلماسی منطقه‌ای: هماهنگی در موضوع افغانستان و جلوگیری از تهدیدهای تروریسم. 

چالش‌ها و موانع

اگرچه این سفر می‌تواند روابط ایران و پاکستان را تقویت کند، اما چالش‌هایی نیز وجود دارد که در اتخاذ راهبردهای مناسب در میان دو کشور و دولت باید حتماً مورد توجه قرار گیرد تا با درنظر گرفتن ­آنها، بتوان از نتایج معقول و منطقی سخن گفت: 

  • تأثیر روابط با هند: هند نگران است که همکاری ایران و پاکستان به‌ویژه در پروژه‌های راهبردی (مانند بندر چابهار در مقابل بندر گوادر) به ضرر منافعش باشد. ایران باید موازنۀ دیپلماتیک بین هند و پاکستان را حفظ کند تا از فرصت‌های اقتصادی با هر دو کشور بهره‌مند شود.
  • واکنش آمریکا به تعمیق روابط تجاری در قالب پروژه­‌های مشترک و تحت تاثیر قرار گرفتن پاکستان: تجربه نشان داده است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اجرای طرح‌های مشترک را برای پاکستان دشوار می‌کند و این امر احتمالاً در تصمیم‌های جدید برای تبادلات تجاری بروز پیدا کند. 
  • وابستگی پاکستان به عربستان و چین: تصور پاکستان در سال­‌های اخیر برای رشد اقتصادی و حل بحران‌های اقتصادی خویش این بوده که می­‌تواند از عمق روابط با ایران بکاهد؛ بدین صورت که در برخی از موارد پاکستان، عربستان و چین را جایگزین و روابطِ خویش را با آنها محکم‌­تر کند و از شدت حساسیت غرب بخصوص آمریکا هم بکاهد.

ظرفیت­‌ها و اشتراک‌های موجود

بعد از بیان همۀ جوانب تاریخی و اهداف سفر نخست‌وزیر پاکستان به منطقه، به خصوص تهران، آنچه که حائز اهمیت است آن است که سفر رئیس‌جمهور پاکستان به ایران، فرصتی راهبردی برای تقویت همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، انرژی و امنیتی است. دو کشور با اشتراک‌های تاریخی، مذهبی و جغرافیایی می‌توانند با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها، روابط خود را به سطحی عمیق‌تر و پایدارتر ارتقا دهند و در اتحاد بیشتر کشورهای اسلامی در منطقه به صورت مشترک، اهداف متعددی را تعریف کنند. 

بدین منظور  برخی ظرفیت­‌ها و پیشنهادها را در اینجا مطرح می‌کنیم. در ادامه ابتدا مهم‌ترین و قوی­ترین ظرفیت‌ها و پتانسیل­‌های همکاری مشترک با تاکید بر اولویت‌بندی­‌های دو کشور بیان می‌­شود: 

تقویت همکاری‌های راهبردی در چارچوب اکو با محوریت امنیت انرژی و کریدورهای ترانزیتی

پاکستان با بحران انرژی و تراز منفی تجاری مواجه است، درحالی‌که ایران دارای ذخایر عظیم گازی و ظرفیت بالقوۀ تولید برق مازاد است. همکاری در این حوزه می‌تواند هم نیازهای پاکستان را برطرف و هم درآمد ارزی پایدار برای ایران ایجاد کند. همچنین، توسعۀ کریدورهای ترانزیتی می‌تواند اکو را از یک سازمان گفت‌وگومحور به یک نهاد عمل‌گرا تبدیل کند با توجه به جایگاه ایران به‌عنوان حلقۀ اتصال آسیای مرکزی به آب‌های آزاد و پتانسیل پاکستان در کریدور چین–پاکستان (CPEC)، دو کشور می‌توانند با ایجاد یک چارچوب سه‌جانبه (ایران– پاکستان– چین) در اکو، هماهنگی بیشتری در توسعۀ کریدورهای انرژی و ترانزیت کالا انجام دهند؛ تشکیل کارگروه مشترک امنیت انرژی با تمرکز بر خط لولۀ گاز ایران– پاکستان (IP Gas) و طرح‌های انتقال برق از ایران به پاکستان و افغانستان، استفاده از مکانیسم‌های مالی اکو (مانند بانک توسعۀ اکو) برای تأمین مالی طرح‌های زیرساختی مشترک و کاهش ریسک تحریم‌ها، از دیگر چشم­‌اندازهای قابل دسترسی است. 

همکاری‌های اقتصادی در مباحث انرژی به‌خصوص تعیین تکلیف طرح خط لولۀ گاز ایران-پاکستان (IP) در ایجاد پل جدید میان دو کشور بسیار کارساز است. این طرح می‌تواند نیازهای انرژی پاکستان را تأمین و در عین حال برای ایران منبع درآمد پایدار ایجاد کند. ضرورت تسریع در اجرای این طرح با حمایت مالی و فنی طرفین و جلب مشارکت کشورهای ثالث (مانند چین) برای کاهش فشارهای بین‌المللی می­‌بایست مورد بررسی سیاستمداران و مدیران قرار گیرد و ایران می‌­بایست بر عمل پاکستان به تعهدهایش تاکید ورزد.

همکاری در حوزۀ نفت و گاز نیز، دریچۀ دیگر پر اهمیت در این مبحث است. یکی از مهمترین ظرفیت­‌های تجاری ایران نفت و گاز است. لذا افزایش صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی ایران به پاکستان از طریق تقویت زیرساخت‌های مرزی، سرمایه‌گذاری مشترک در پالایشگاه‌ها و توسعۀ میادین مشترک گازی، نمونه­‌هایی از ظرفیت­‌های مشترک است که می‌­تواند جهت اهداف مذکور مورد تامل بیشتری قرار گیرد.

ایجاد مکانیسم امنیتی مشترک برای مقابله با تروریسم مرزی و گروه‌های تکفیری

اختلاف‌های گذشته در مورد فعالیت گروه‌هایی مانند جیش‌العدل و جنگجویان بلوچ پاکستانی، باعث تنش میان دو کشور شده است. یک چارچوب عملیاتی مشترک می‌تواند اعتماد را افزایش دهد و از سوءاستفاده گروه‌های سوم، از شکاف امنیتی مرزها جلوگیری کند. همواره تروریسم یکی از مهم‌ترین مشکلات مشترک دو کشور بوده است. شاید مهم‌ترین مسئلۀ امنیتی میان تهران و اسلام‌آباد در خصوص تروریست­‌ها بوده است. با مروری بر ملاقات مقام‌های نظامی دو کشور، اهمیت این امر روشن می‌شود. توجه به تأسیس ستاد مشترک اطلاعاتی– امنیتی ایران و پاکستان با مأموریت نظارت و عملیات ضدتروریستی در مناطق مرزی (به‌ویژه در مناطق بلوچستان ایران و پاکستان)، اجرای تمرین‌های مشترک مرزبانی با محوریت مقابله با قاچاق سلاح و مواد مخدر، که هر دو کشور را تهدید می‌کند، استفاده از پلتفرم (سکوی) اکو برای هماهنگی منطقه‌ای علیه گروه‌های تروریستی مانند داعش و جیش‌العدل، با مشارکت افغانستان و سایر اعضا، می­‌تواند از مهمترین تصمیم‌های امنیتی باشد.

توسعۀ روابط فرهنگی و هنری

یکی از ابعاد ارتباطی که در هر کشور و ملتی می­‌تواند مثمر ثمر باشد و حتی بر اقتصاد و سیاست هم تاثیرگذار باشد در حوزۀ فرهنگ و هنر است. ایران و پاکستان از دیرباز، اشتراک‌های فرهنگی و هنری داشته‌اند که برای بازنمایی و تعمیق آن نیاز به همکاری دو کشور و ملت است. تولیدات مشترک سینمایی و رسانه‌ای، حمایت از ساخت فیلم‌ها و سریال‌های مشترک با موضوع‌های تاریخی، مذهبی و اجتماعی برای تقویت پیوندهای فرهنگی، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری مشترک در تهران، اسلام‌آباد و دیگر شهرهای مهم، پیشنهادهای مناسبی برای بازنمایی فرهنگی و تقویت گفتمان مشترک میان دو ملت است.

توسعۀ گردشگری مذهبی و تاریخی

هر دو کشور، دارای اماکن مقدس مشترک (مانند اهل‌بیت علیهم السلام و زیارتگاه‌های صوفیان) هستند که می‌توانند به کانون‌های گردشگری تبدیل شوندکه نیازمند برخی تسهیل­‌گری‌­ها اعم از تسهیل روادید و ایجاد تورهای مشترک برای زائران و گردشگران از سوی دو دولت است.

مدیریت منابع آب و همکاری‌های زیست‌محیطی

آب برای منطقه، عنصر حیاتی بوده و هست و مدیریت این امر، نیازمند توافق کشورها در همکاری و جلوگیری از ایجاد تنش‌­های مضاعف و بحران آفرینی بخصوص در حوزه­‌های جغرافیایی مرزها است. ایجاد مکانیزم‌های مشترک برای مدیریت رودخانه‌های مرزی (مانند رودخانه‌های سیستان و بلوچستان) جهت جلوگیری از تنش‌های احتمالی آتی، همکاری در حوزۀ کشاورزی و آبیاری به منظور بهینه‌سازی مصرف آب و ... در این مورد قابل بررسی است.

جمع‌بندی

در دیدار اخیر (5 خرداد) نخست‌وزیر پاکستان با مقام معظم رهبری در تهران، بر اهمیت اتحاد کشورهای اسلامی در مقابل تحولات منطقه سخن گفته شد. طرفین بر لزوم اتحاد میان کشورهای مسلمان جهت کاهش تنش در منطقه و بر لزوم تقویت روابط تاکید کردند. 

مقام پاکستانی از اشتیاق و تمایل خویش برای پیشبرد اهداف مشترک صلح در منطقه گفته است. همچنین وی از میانجیگری ایران میان این کشور و هند تقدیر و تشکر کرده است. با عطف به مباحث مطرح شده در دیدار مقام‌های دو کشور، اکنون با فرصت پیش آمده و شرایط موجود منطقه­‌ای و با تفسیر تمایل پاکستان و سفر چهارمقصدی مقام بلند پایۀ آن کشور برای بازتعریف روابط دو جانبه کشورش و تقویت تعاملات با کشورهای منتخب، فرصت مناسبی در اختیار ج.ا.ایران قرار دارد که ظرفیت­‌های نام برده را ارائه و راهکارهای عملی­ کردن آن را اتخاذ کنند. برای تحقق این ظرفیت‌ها و عملی شدن حرکت در مسیر تحقق منافع مشترک دو کشور، لازم است به چند نکتۀ مهم توجه شود:

  1. استفاده از ظرفیت­‌های «پارادیپلماتیک» (دیپلماسی غیردولتی) میان دو کشور: علی‌رغم وجود زمینه­‌های مختلف میان تهران و اسلام‌آباد برای همکاری تاکنون میدان­‌دار اصلی روابط و آفرینش فرصت‌­های جدید، صرفاً دولت­‌ها وکنشگران دولتی بوده‌­اند. این در حالی است که ایران و پاکستان علاوه بر اشتراک‌های اقتصادی و فرهنگی، از موقعیت جغرافیایی مناسبی هم، جهت کاهش برخی هزینه‌­ها برای کنشگران غیردولتی برخوردار هستند. لذا فعال‌سازی بیشتر کنشگران پارادیپلماتیک در عرصۀ اقتصاد و سپس فرهنگ به طور قاطع، موجبات تعمیق روابط را فراهم خواهد کرد که این امر نیازمند تدابیر دولتی از سوی هر دو کشور است. این امر می‌­تواند دریچۀ جدیدی از گفتمان وحدت میان کشورهای اسلامی را فراهم کند و برای تقویت روابط ملت‌ها و دولت‌­های مسلمان موثر واقع شود.

  2.  فعال‌سازی «دیپلماسی شهری» میان هر دو کشور: بخصوص شهرهای دارای ظرفیت مانند تهران و اسلام‌آباد با تاکید بر کنشگران دولتی و غیردولتی است که از این طریق هم از نظر اقتصادی شاهد افزایش فعالیت میان دو کشور خواهیم بود و هم از نظر فرهنگی، بازنمایی اشتراک‌ها صورت خواهد گرفت و سرانجام و مهم‌تر آنکه به حل برخی مسائل امنیتی و حتی برقراری صلح و امنیت در سطوح مرزی نیز کمک خواهد کرد.

  3.  ایجاد برخی تسهیلات و مزایا برای دیاسپوراهای ایرانی در پاکستان و متقابلاً دیاسپوراهای پاکستانی در ایران: در دنیای امروز، اهمیت دیاسپورا یعنی افراد خارج از وطن بر هیچ کس پوشیده نیست و حتی دولت­‌های مختلفی به استفاده از ظرفیت­‌های مختلف دیاسپورا جهت تاثیر بر روابط میان کشورها اقدام کرده‌اند. ایرانیان مقیم در پاکستان و یا پاکستانی­‌های مقیم در ایران می­‌توانند در تعمیق روابط اقتصادی و فرهنگی مفید واقع شوند و همپای تحولات مختلف روابط دو کشور را تعمیق بخشند.

در ادامه، برخی پیشنهادهای سیاستی برای فعال‌سازی این جنبه از روابط میان دو کشور ارائه می‌شود:

  •  لزوم توجه به همکاری بیشتر ایران و پاکستان در اکو و استفاده از سیستم منطقه­‌ای اکو در روابط، بخصوص روابط تجاری و اقتصادی و حتی امنیتی
  • فعال‌سازی پارادیپلماسی میان ایران و پاکستان (تشکیل کمیسیون‌های مشترک با حضور نمایندگان بخش‌های دولتی و خصوصی، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی)
  • مدیریت دیاسپوراهای مقیم در دو کشور و استفاده از روابط بین آنها جهت تعمیق روابط
  • بازنمایی فرهنگی اشتراک‌های دو ملت از طریق تولیدات مشترک سینما و تلویزیون (استفاده از دیپلماسی عمومی برای تقویت تصویر مشترک ایران و پاکستان در سطح جهانی)
  • تقویت گفتمان وحدت جهان اسلام از طریق کنشگران غیردولتی همسو با دولت­‌های مسلمان

با اجرای این راهکارها، روابط ایران و پاکستان می‌تواند به یک شراکت راهبردی پایدار تبدیل شود که منافع ملی هر دو کشور را تأمین کند. سفر شهباز شریف به ایران گامی مهم در تحکیم روابط دوجانبه است، اما برای تبدیل این تعاملات به دستاوردهای پایدار، نیاز به اقدام‌های عملی با میدان دادن به برخی از کنشگران خرد و کلان در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی است. این نکته نیز دارای اهمیت است که ایران می‌­بایست در عین تقویت روابط با پاکستان، موازنۀ دیپلماتیک خود با هند و دیگر قدرت‌های منطقه‌ای را حفظ کند تا از حداکثر منافع اقتصادی و امنیتی برخوردار شود.

کد خبر:4030

اشتراک گذاری
مرجع : موسسه مطالعات راهبردی شرق
  • عناوین مرتبط
«خط لوله صلح» و دوراهی پاکستان؛ پرداخت خسارت به ایران یا تحریم‌­های آمریکا؟
پیامدهای همکاری ایران و پاکستان در مبارزه با تروریسم
ظرفیت‌سنجی تعمیق پیوندهای ژئواکونومیک ایران و پاکستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *

 

مقاله

ارزیابی سیاست خارجی دولت دوم ترامپ؛ ملاحظات مربوط به افغانستان
ارزیابی سیاست خارجی دولت دوم ترامپ؛ ملاحظات مربوط به افغانستان
اهداف و آثار سفر نخست‌وزیر پاکستان به ایران
اهداف و آثار سفر نخست‌وزیر پاکستان به ایران
چشم‌انداز بازیگری عمل‌گرایانۀ جدید اروپا در آسیای مرکزی
چشم‌انداز بازیگری عمل‌گرایانۀ جدید اروپا در آسیای مرکزی
بررسی ماهیت چالش آبی هند و پاکستان
بررسی ماهیت چالش آبی هند و پاکستان

مصاحبه

پیامدهای استقرار دولت جولانی در سوریه بر آسیای مرکزی
پیامدهای استقرار دولت جولانی در سوریه بر آسیای مرکزی
موقعیت تاجیکستان در فرایند هم‌گرایی ترکی در آسیای مرکزی
موقعیت تاجیکستان در فرایند هم‌گرایی ترکی در آسیای مرکزی
چشم‌ انداز سیاست خارجی ترکیه در آسیای مرکزی
چشم‌ انداز سیاست خارجی ترکیه در آسیای مرکزی
انتقال قدرت در تاجیکستان: چالش‌ها، تهدیدها و چشم‌اندازها
انتقال قدرت در تاجیکستان: چالش‌ها، تهدیدها و چشم‌اندازها

ترجمه

چالش‌های بهره‌برداری اروپا از منابع طبیعی آسیای مرکزی
چالش‌های بهره‌برداری اروپا از منابع طبیعی آسیای مرکزی
نگاه‌های متفاوت چین و افغانستان به «دالان واخان»
نگاه‌های متفاوت چین و افغانستان به «دالان واخان»
چالش‌‎های مهاجرت کارگران پاکستانی به خارج از کشور
چالش‌‎های مهاجرت کارگران پاکستانی به خارج از کشور
تشدید تنش در روابط هند و پاکستان
تشدید تنش در روابط هند و پاکستان
 
'
  • پيوندها
  • ارتباط با ما
  • دربارۀ ما
  • آرشيو
جستجوی پيشرفته
نقل و نشر مطالب با ذکر منبع آزاد است
توليد شده توسط نرم افزار جامع ”استوديو خبر“