مختومقلی فراغی، فراهم آورندۀ فرصتی منحصر به فرد در زمینۀ روابط فرهنگی ایران و ترکمنستان است. چرا که الگویی واقعی از «میراث مشترک» در میان دو کشور همسایه (دو عضو یک خانواده) محسوب شده و شاهدی بر دیرینگی ...
رحمان سالهاست که با ایجاد یک عمود قدرت سفت و سخت، امکان کنترل نظام سیاسی و اقتصادی را برای خود فراهم کرده است. هر تغییر ناگهانی بهویژه با توجه به تهدیدهای خارجی و مشکلات اقتصادی روزافزون، ممکن است منجر ...
تغییر الگوهای تجارت جهانی پس از همهگیری کرونا، جنگ اوکراین، تحولات دریای سرخ و ظرفیتهای سیاسی و اقتصادی رو به رشد کشورهای آسیای مرکزی، توجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیجفارس را برای تقویت همکاریها ...
سفر شولتز به آسیای مرکزی نشاندهندۀ تقویت استراتژیک سیاست خارجی آلمان با تمرکز بر همکاریهای اقتصادی، انتقال انرژی و راهحلهای عملی برای مشکلات مهاجرت است. آلمان ضمن تعامل با قزاقستان و ازبکستان به دنبال ...
به نظر میرسد رژیم صهیونیستی بهوضوح رویکرد امنیتیتر و درونگرایانهتر را در قبال آسیای مرکزی در پیش میگیرد. این مدل رفتاری در کنار تحولات جدید در منطقه بهویژه متأثر از طوفان الاقصی میتواند به صورت ...
مطالعات شرق/
کارگروه آسیای مرکزی مؤسسۀ مطالعات راهبردی شرق
مقدمه
ایران و آسیای مرکزی در طول سه دهه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شمار قابل توجهی از اسناد همکاری دو و چندجانبه را به امضا رسانده...
سیاست خارجی روسیه در قبال آسیای مرکزی با توجه به شرایطِ بهسرعت در حال تغییر بینالمللی، همچنان در حال تغییر است. آشفتگی سیاسی بینالمللی که از سال 2022 آغاز شده است، نقش منطقه را در میان اولویتهای سیاسی ...
تجربۀ قزاقستان نشان میدهد که توسعۀ روابط اقتصادمحور در بستر سیاست خارجی چندوجهی و دیپلماسی چندجانبهگرایی امکانپذیر است. همچنین با در نظر گرفتن این شرایط، میتوان مدعی بود که قزاقستان در تلاش است تا ...
نشست تخصصی «بایستههای سیاست خارجی دولت چهاردهم در آسیای مرکزی» با حضور کارشناسان و صاحبنظران حوزههای مختلف به میزبانی «موسسۀ مطالعات راهبردی شرق» برگزار شد.
کامکا به صورت کلی در قالب دو هویت کارکردی قابل بررسی است. نخست، بهعنوان یک مجمع سیاسی-اقتصادی که با حمایت ایالاتمتحدۀ آمریکا در منطقه فعالیتی بالغ بر 10 سال را تجربه کرده است. و دوم، بهعنوان یک ایده ...
در حال حاضر علاوه بر این که ج.ا.ایران باید نگاه فرصتمحورِ همراه با تعمیق پیوند استراتژیک را در حوزۀ آسیای مرکزی تقویت کند، به یک اولویتبندی عملگرایانه هم در قبال کشورهای این منطقه نیاز دارد. تاکنون ...
با وجود اهمیت پلتفرم دیپلماتیک C5+1 در شکلدهی به سیاست خارجی آمریکا در قبال آسیای مرکزی که نشاندهندۀ اهمیت یافتن این منطقه برای ایالات متحده است، این پلتفرم در صورت عدم اتخاذ اقدامهای عملگرایانه میتواند ...
به رغم استفاده مکرر دولتهای از واژه «حکومت فراگیر» در قبال افغانستان، اما نه تعریف درستی از این عبارت ارائه شده و نه اینکه جامعۀ جهانی دربارۀ مفهوم آن اتفاق نظر دارد.
به لحاظ تحلیلی، مفهوم فراگیری ...
مطالعات شرق/
از زمان آغاز جنگ اوکراین آسیای مرکزی از موقعیت منحصر به فردی برای آمریکا برخوردار شده است. برگزاری اولین نشست سران 1+5 آمریکا و آسیای مرکزی در کنار افزایش محسوس تعاملات و ارتباطات ...
عرصۀ بینالمللی امروز بسیار ناپایدار است. اگر اسرائیل جنایات شنیع دیگری در نوار غزه و کرانۀ باختری مرتکب شود یا اقدامهای تجاوزکارانهای علیه لبنان، سوریه یا ایران انجام دهد، این امر میتواند باعث تشدید ...
به نفع کشورهای آسیای مرکزی که در اعماق قارۀ اوراسیا بدون دسترسی به دریا قرار گرفتهاند، نیست که یک همسایۀ بانفوذ خود را از عرصه بیرون کنند. بنابراین، همۀ آنها تلاش میکنند تا حد امکان ارتباطهای خود را ...
عضویت دو جمهوری تاجیکستان و ازبکستان در اتحادیۀ اقتصادی اوراسیا با پیچیدگیهای مضاعفی همراه شده است. علیرغم آن که این عضویت ممکن است به لحاظ سیاسی یک گام رو به جلو به سوی مسکو تلقی شود، اما به نظر میرسد ...
قزاقستان بهعنوان یکی از معدود کشورهای پسا شوروی که تاکنون درگیریهای تنشآمیزی را با همسایگان خود تجربه نکرده و یا تجربۀ رویارویی در سطح بالا با هیچ یک از کشورها را نداشته است، تلاش میکند تا در منطقه ...
در تاریخ 22 آوریل "دیوید کامرون"، وزیر امور خارجۀ بریتانیا یک سفر منطقهای به آسیای مرکزی و مغولستان را آغاز کرد. این سفر در بسیاری از منابع بهعنوان چارچوب 1+5 انگلستان و آسیای مرکزی تعبیر شد. سفر کامرون ...